Vahva selkä – Selkäkanava podcast -sarjassa Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio (TtM, ft) ja selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola (TtM, ft) keskustelevat asiantuntijavieraiden kanssa selän hyvinvoinnin teemoista ja tarjoavat keinoja selän itsehoitoon.

Selkäkanava-podcastin jaksoissa perehdytään elintapojen, kuten ravitsemuksen, liikunnan, palautumisen ja unen merkitykseen selän terveyden kannalta sekä tarjotaan keinoja, miten jokainen voi omassa arjessaan edistää selän hyvinvointia. Keskusteluissa käsitellään selkäkipua ja -sairauksia, selkäkivun syntyyn ja pitkittymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä selkäkivun ja -sairauksien hoitoa, kuntoutusta ja itsehoitokeinoja.

Sarjan kolme ensimmäistä jaksoa on julkaistu nyt Suplassa , Spotifyssa ja Google Podcasteissa. Neljäs jakso julkaistaan keskiviikkona 2.2.2022 ja siinä keskustellaan selkäkivusta. Tarkemmat tiedot ja kuvaukset podcast-jaksoista sekä uusien jaksojen julkaisuajankohdat päivittyvät alle.

Tervetuloa kuuntelemaan Vahva selkä – Selkäkanava podcast -sarjaa!

Podcast-jaksot

JAKSO 1: Kipu – hyvä renki, mutta huono isäntä. Keinoja kivun hallintaan.

Mitä meidän jokaisen olisi hyvä ymmärtää kivusta, jotta tulisimme toimeen sen kanssa paremmin? Podcastissa avataan muun muassa kivun syntyyn, kipukokemukseen ja kivun pitkittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Jaksossa tarjotaan myös tietoa ja keinoja siitä, miten omaa suhtautumistaan kipuun voi muuttaa ja opettaa hermostoaan reagoimaan vaimeammin kipuun. Aiheesta keskustelemassa erikoispsykologi ja kipututkija Tage Orenius.

Kuuntele jakso alta.

 

JAKSO 2: Kaikkea kohtuudella – nauti ruuasta ja voi paremmin.

Kontrolloitko jatkuvasti syömistäsi? Tuntuuko sinusta vaikealta tehdä pysyviä muutoksia omaan ruokailuun?

Podcastissa keskustellaan monipuolisesti ravinnosta ja suhtautumisesta ruokaan. Mikään ravintoaine ei ole kielletty – kaikkea voi ja saa nauttia kohtuudella. Hyväksyvä suhtautuminen ruokaan edistää etenkin ruokavaliomuutosten sekä painonpudotus- ja painonhallintatavoitteiden pysyvyyttä.

Podcastissa keskustellaan myös ruokavalion, energiaravintoaineiden ja ateriarytmin vaikutuksesta yleisesti terveyteen ja jaksamiseen. Lisäksi podcastissa annetaan vinkkejä, miten pienillä muutoksilla ruokavaliossa ja ateriarytmissä voi lisätä hyvinvointia sekä edistää painohallintaa. Aiheesta on keskustelemassa ravitsemusterapeutti Jan Verho.

Kuuntele jakso alta.

 

JAKSO 3: Lisää liikettä arkeen – pienistä arjen valinnoista pysyviksi rutiineiksi.

Liikunnan suotuisat vaikutukset niin fyysiseen terveyteen kuin henkiseen hyvinvointiinkin ovat kiistattomia ja yleisesti hyvin tiedostettuja. Silti liikumme liian vähän. Mikä siis estää meitä liikkumasta?

Podcastissa tarjotaan vinkkejä, miten pienillä valinnoilla jokainen voi helposti lisätä liikettä arkeen niin töissä kuin vapaa-ajalla. Liikuntaa ei tarvitse lähteä erikseen harrastamaan, vaan se voi olla yhtä hyvin hyötyliikuntaa. Pienetkin muutokset ovat merkityksellisiä, kun niistä muodostuu pysyviä rutiineja. Toistuvat rutiinit edistävät liikkeen lisäämistä pysyvästi arkeen.
Jaksossa keskustellaan myös siitä, miten liikkuminen, liikuskelu ja taukoliikunta edistävät työssä jaksamista ja parantavat työstä palautumista. Lisäksi tarjotaan vinkkejä siitä, miten työpaikan toimintakulttuuria voisi kehittää niin, että se edistäisi liikkeen lisäämistä työpäiviin. Aiheesta keskustelemassa liikunnallisen elämäntavan erityisasiantuntija Matleena Livson.

Kuuntele jakso alta.