Vahva selkä – Selkäkanava podcast -sarjassa Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio (TtM, ft) ja selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola (TtM, ft) keskustelevat asiantuntijavieraiden kanssa selän hyvinvoinnin teemoista ja tarjoavat keinoja selän itsehoitoon.

Podcastin jaksoissa perehdytään elintapojen, kuten ravitsemuksen, liikunnan, palautumisen ja unen merkitykseen selän terveyden kannalta sekä tarjotaan keinoja, miten jokainen voi omassa arjessaan edistää selän hyvinvointia. Keskusteluissa käsitellään selkäkipua ja -sairauksia, selkäkivun syntyyn ja pitkittymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä selkäkivun ja -sairauksien hoitoa, kuntoutusta ja itsehoitokeinoja.

Sarjan neljä ensimmäistä jaksoa on julkaistu nyt Suplassa , Spotifyssa ja Google Podcasteissa. Tarkemmat tiedot ja kuvaukset podcast-jaksoista sekä uusien jaksojen julkaisuajankohdat päivittyvät alle.

Tervetuloa kuuntelemaan Vahva selkä – Selkäkanava podcast -sarjaa!

Podcast-jaksot

JAKSO 1: Kipu – hyvä renki, mutta huono isäntä. Keinoja kivun hallintaan. 

Mitä meidän jokaisen olisi hyvä ymmärtää kivusta, jotta tulisimme toimeen sen kanssa paremmin? Podcastissa avataan muun muassa kivun syntyyn, kipukokemukseen ja kivun pitkittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Jaksossa tarjotaan myös tietoa ja keinoja siitä, miten omaa suhtautumistaan kipuun voi muuttaa ja opettaa hermostoaan reagoimaan vaimeammin kipuun. Aiheesta keskustelemassa erikoispsykologi ja kipututkija Tage Orenius.

Kuuntele jakso alta.

Jakson 1 tekstivastine

JAKSO 2: Kaikkea kohtuudella – nauti ruuasta ja voi paremmin 

Kontrolloitko jatkuvasti syömistäsi? Tuntuuko sinusta vaikealta tehdä pysyviä muutoksia omaan ruokailuun?

Podcastissa keskustellaan monipuolisesti ravinnosta ja suhtautumisesta ruokaan. Mikään ravintoaine ei ole kielletty – kaikkea voi ja saa nauttia kohtuudella. Hyväksyvä suhtautuminen ruokaan edistää etenkin ruokavaliomuutosten sekä painonpudotus- ja painonhallintatavoitteiden pysyvyyttä.

Podcastissa keskustellaan myös ruokavalion, energiaravintoaineiden ja ateriarytmin vaikutuksesta yleisesti terveyteen ja jaksamiseen. Lisäksi podcastissa annetaan vinkkejä, miten pienillä muutoksilla ruokavaliossa ja ateriarytmissä voi lisätä hyvinvointia sekä edistää painohallintaa. Aiheesta on keskustelemassa ravitsemusterapeutti Jan Verho.

Kuuntele jakso alta.

Jakson 2 tekstivastine

JAKSO 3: Lisää liikettä arkeen – pienistä arjen valinnoista pysyviksi rutiineiksi 

Liikunnan suotuisat vaikutukset niin fyysiseen terveyteen kuin henkiseen hyvinvointiinkin ovat kiistattomia ja yleisesti hyvin tiedostettuja. Silti liikumme liian vähän. Mikä siis estää meitä liikkumasta?

Podcastissa tarjotaan vinkkejä, miten pienillä valinnoilla jokainen voi helposti lisätä liikettä arkeen niin töissä kuin vapaa-ajalla. Liikuntaa ei tarvitse lähteä erikseen harrastamaan, vaan se voi olla yhtä hyvin hyötyliikuntaa. Pienetkin muutokset ovat merkityksellisiä, kun niistä muodostuu pysyviä rutiineja. Toistuvat rutiinit edistävät liikkeen lisäämistä pysyvästi arkeen.
Jaksossa keskustellaan myös siitä, miten liikkuminen, liikuskelu ja taukoliikunta edistävät työssä jaksamista ja parantavat työstä palautumista. Lisäksi tarjotaan vinkkejä siitä, miten työpaikan toimintakulttuuria voisi kehittää niin, että se edistäisi liikkeen lisäämistä työpäiviin. Aiheesta on keskustelemassa liikunnallisen elämäntavan erityisasiantuntija Matleena Livson.

Kuuntele jakso alta.

Jakson 3 tekstivastine

JAKSO 4: Selkäkipu – mainettaan parempi 

Selkäkipu on pääasiassa hyvälaatuista kipua, joka paranee tavallisesti itsekseen tai itsehoitokeinoin. Tästä huolimatta selkäkipuun liitetään usein erilaisia negatiivisia uskomuksia ja siihen liittyy vahva kielteinen tunnelataus. Miksi selkäkipu koetaan yleensä niin voimakkaana ja moni pelästyy selkäkipua enemmän kuin vastaavaa kipua esimerkiksi jalassa?

Podcastissa keskustellaan laajasti selkäkivusta, sen yleisyydestä, tavallisimmista syistä ja yleisimmistä selkäkivun muodoista sekä tyypillisimmistä selkäsairauksista. Lisäksi puhutaan siitä, miten voi erottaa ns. tavallisen, hyvälaatuisen selkäkivun lääkärin hoitoa vaativasta selkäsairaudesta, milloin selkäkivun vuoksi tulisi hakeutua lääkäriin ja milloin lisätutkimukset, kuten selän kuvantaminen, ovat aiheellisia.

Lisäksi podcastissa tarjotaan vinkkejä selkäkivun itsehoitoon ja siihen, miten jokainen voi omassa arjessaan edistää selän hyvinvointia. Aiheesta on keskustelemassa fysiatrian erikoislääkäri Harri Hämäläinen.

Kuuntele jakso alta.

Jakson 4 tekstivastine