Nainen joogaa laiturilla.Kun kesäaika koittaa, monen mielessä häämöttää jo loma ja vapaus arjen rutiineista. Usein tämä tarkoittaa myös taukoa säännöllisistä liikuntatottumuksista. Monet ohjatut liikuntaharrastukset jäävät tauolle kesän ajaksi, kun kausi päättyy.

Pieni kesätauko harrastuksista tekee hyvää, mutta tyystin ei liikuntaa kannata unohtaa. Esimerkiksi selkä tarvitsee säännöllistä liikettä pysyäkseen terveenä ja toimintakykyisenä.

Liiku luonnossa ja kokeile rohkeasti uutta

Kesä on mitä otollisinta aikaa liikkua monipuolisesti ja kokeilla uusia lajeja. Kesäinen luonto tarjoaa upeat puitteet ja mahdollisuudet liikunnan harrastamiseen.

Koostekuva: sup-lauta ja melonta.Kesällä voi liikkua myös täysin ilmaiseksi ja hyödyntää esimerkiksi pururatoja, ulkokuntosaleja, luonnon vesiä ja erilaisia metsämaastoja.

Lisäksi monia lajeja, kuten melontaa, SUP-lautailua tai vaikka rullaluistelua, pääsee kokeilemaan suhteellisen edullisesti. Monella paikkakunnalla järjestetään myös puistojumppia.

Nauti aikatauluttomuudesta ja hyödynnä arkiliikuntaa

Kesällä ja etenkin loma-aikaan monella meistä on paremmin aikaa erilaisiin lajikokeiluihin ja liikunnan harrastamiseen. Kesälomalla kannattaa kuitenkin muistaa nauttia aikatauluttomuudesta ja tehdä asioita fiilispohjalta sen mukaan, mikä juuri sillä hetkellä tuntuu hyvältä.

Koostekuva: nainen kävelee metsässä ja nainen pesee mattoa.Liikunnan ei siis tarvitse kesälläkään olla tiukkapipoista suorittamista, vaan itselle mieluisten ja hyvää oloa lisäävien asioiden tekemistä vaikka hyötyliikunnan muodossa. Esimerkiksi marjametsässä samoilu, piha- ja puutarhatyöt ja mattojen pesu ovat hyvää hyötyliikuntaa. Kauppa- ja asiointimatkat voi hoitaa autoilun sijasta pyöräillen tai kävellen, ja näin kerryttää arvokkaita terveyttä edistäviä kilometrejä.

Vaikka liikunta kesälomalla jäisikin vähemmälle, ei siitä kannata huolestua. Peruskunto ei romahda muutamassa viikossa. Saavutettu kuntotaso pysyy yllä huomattavasti pienemmällä liikunnan määrällä kuin mitä sen aikaansaamiseksi on tarvittu.

VINKKEJÄ KESÄLIIKUNTAAN

– Riko rutiineja ja kokeile rohkeasti uutta lajia tai liikuntamuotoa.

– Hyöydynnä paikkakuntasi ulkoliikuntapaikkoja ja -maastoja.

– Ylläpidä lihaskuntoa hyötyliikkuen.

– Liiku luonnossa ja nauti kauniista kesämaisemista.

– Rentoudu metsässä patikoiden tai marjastaen.

– Ajoita raskaampi liikunta varhaiseen aamuun tai myöhäiseen iltaan kuumalla kelillä.

– Nauti riittävästi nestettä kuumalla säällä liikkuessasi.

– Suojaa pää ja iho porottavalta auringonpaisteelta vaalealla vaatetuksella ja käytä aurinkorasvaa suojaamattomille ihoalueille.

– Nauti lomalla kiireettömyydestä, äläkä stressaa liikunnasta. Peruskunto ei muutaman kevyemmän viikon aikana katoa.

Lue myös: