Selkäkanava on uudistunut

Selkäkanava-sivustomme on uudistunut. Sivusto on saanut uuden raikkaan ilmeen, sivuvalikkoa on parannettu ja uutena sivustolta löytyy helppokäyttöinen materiaalipankki.

Uusien sivujen tavoitteena on palvella entistä paremmin kaikkia selän terveydestä ja itsehoidosta kiinnostuneita. Etusivun yläosasta löytyy tietoa selkäkivusta ja selän hoidosta sekä harjoitusohjeita selälle ja niskalle. Videoharjoitukset ja kuvalliset harjoitusohjeet on jaettu omille alasivuilleen.

Uusi valikko on kattavampi ja käyttäjä löytää helpommin etsimänsä tiedon. Käyttäjä myös näkee avaamallaan sivulla ns. murupolun, joka kertoo sijainnin sivustolla eli missä osiossa ja mikä aiheen alla hän kulloinkin on. Navigointi sivustolla on näin helpompaa.

Sivuston eri osioilla, Selkäkanava, Selkäliitto, Selkäyhdistykset ja Back to Move! -hanke, on kullakin oma teemavärinsä: tummanvihreä, mustikansininen, limenvihreä ja turkoosi.

Selkäliitto-osion alta löytyy uutena materiaalipankki, josta voi helposti ladata käyttöön esimerkiksi liiton logon, kuvituskuvia, itsehoito-oppaita ja mallipohjia selkäyhdistyksen toimintaan.

– Nyt oli aika uudistaa Selkäkanava.fi-sivusto, koska se oli jo seitsemän vuotta vanha. Sivusto siirrettiin uudelle ajanmukaiselle alustalle. Samalla pystyimme parantamaan sivuston käytettävyyttä ja raikastimme sivuston ilmettä, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.   

Tutustu uuteen sivustoon!

Otamme mielellämme vastaan palautetta. Voit antaa sitä palautelomakkeella tai sähköpostitse selkaliitto@selkaliitto.fi.

Selkäkauppa-logo
Pariskunta lenkillä puistossa, mies juo vettä pullosta.

Luontoliikunnasta iloa kesään

Mediatiedote 1.7.2021

Lomalla pääsee irtautumaan arjen rutiineista ja usein säännölliset liikuntaharrastuksetkin ovat tauolla. Kesätauko työstä ja harrastuksista tekee hyvää, mutta lomallakin kannattaa liikkua. Katso muistilista kesäliikuntaan.

Selkäkanava

Selkäkipu

Selkäkipu on hyvin yleistä, jopa 80 % aikuisista kokee selkäkipuja elämänsä aikana. Suurin osa selkäkivusta on kuitenkin hyvälaatuista eli epäspesifiä kipua, joka paranee itsekseen muutamassa päivässä tai viikossa. Selkäkivun uusiutuminen on myös tavallista, mutta tällöinkin paranemistaipumus on hyvä. Vain 5-10 % selkäkiputapauksista on kyseessä jokin täsmällisesti määriteltävissä oleva selkäsairaus tai hermojuuriongelma.

Selkäkanava

Selän hoito

Suurin osa selkäkivusta paranee itsekseen muutamassa päivässä tai viikossa. Kipua voi lievittää tavallisilla kipulääkkeillä sekä kylmä- tai lämpöhoidolla. Olennaista on välttää varsinaista vuodelepoa ja rohkaistua liikkumaan kevyesti kivusta huolimatta. Joskus voimakas kipu voi kuitenkin vaatia lyhytkestoista lepoa, jolloin selän erilaisista rentoutus- ja lepoasennoista voi olla hyötyä.

Selkäkanava

Harjoitusohjeet

Selkäkipujakson akuutissa vaiheessa riittää, kun pysyy aktiivisena arkiaskareissa. Varsinaisen liikuntaharjoittelun voi aloittaa kovimman kivun helpotettua. Harjoittelu kannattaa aloittaa rauhallisesti ja lisätä harjoitusten rasitustasoa ja kestoa vähitellen. Usein oireet alkuun hieman lisääntyvät, mutta niistä ei ole syytä huolestua. Mikäli selkäkivut pahenevat voimakkaasti tai pitkittyvät, keskustele asiasta lääkärisi kanssa.

Selkäliitto

Tutustu Selkäliiton toimintaan

Selkäliitto on kansanterveysjärjestö ja selän hyvinvoinnin asiantuntija, joka kannustaa jokaista omassa arjessaan edistämään selän hyvinvointia liikkuen ja muilla terveellisillä elämäntapavalinnoilla.

Piirroskuva, nainen tekee nettijumppaa kotona, Selkäliiton logo, teksti Liikkuva selkä kantaa kauas.
Selkäyhdistykset

Mitä selkäyhdistykset tekevät?

Selkäliittoon kuuluu 31 paikallista selkäyhdistystä. Yhdistykset järjestävät ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. 

Back to Move!

Hanke nuorille

Back to Move! -hanke on mukana toisen asteen oppilaitoksissa, tuomassa selän ja niskan hyvinvointia huomioivaa opiskelukulttuuria nuorten arkeen.

Joukko iloisia nuoria käytävällä

Tue Selkäliiton toimintaa lahjoittamalla. Lue lisää