Selkäkanava on uudistunut

Selkäkanava-sivusto on uudistunut. Sivusto on saanut uuden raikkaan ilmeen, sivuvalikkoa on parannettu ja uutena sivustolta löytyy helppokäyttöinen materiaalipankki.

Lue lisää

Anna palautetta

Otamme mielellämme vastaan palautetta sivustosta. Voit antaa sitä palautelomakkeella tai sähköpostitse selkaliitto@selkaliitto.fi.

Osallistu Selkäkanavan kävijäkyselyyn

Haluaisimme kuulla mielipiteesi Selkäkanava-verkkopalvelustamme. Jos verkkopalvelu ei ole sinulle entuudestaan tuttu, niin tutustu ensin verkkopalvelumme sisältöön ja vastaa sen jälkeen lyhyeen kyselyyn.

Kyselyyn vastanneiden ja arvontaan osallistuneiden kesken arvomme kaksi kappaletta Omron E3 Intense Pain Reliever -laitetta lihas- ja nivelkipujen lievittämiseen sekä kolme kappaletta Selkäliiton lasisia juomapulloja neopreenisuojuksella.

Vahva Selkä – Selkäkanava podcast

Tervetuloa kuuntelemaan uutta Vahva selkä – Selkäkanava podcast -sarjaamme!

Sarjan kolme ensimmäistä jaksoa on julkaistu. Kolmannen jakson aiheena on ”Lisää liikettä arkeen – pienistä arjen valinnoista pysyviksi rutiineiksi.

Kolmas jakso julkaistaan keskiviikkona 2.2.2022 ja siinä keskustellaan selkäkivusta. Tarkemmat tiedot ja kuvaukset podcast-jaksoista, linkit jaksoihin sekä uusien jaksojen julkaisuajankohdat löydät Selkäkanavalta.

Selkäkipukysely

Selkäkipukysely perustuu Keelen yliopistossa kehitettyyn Start Back -kyselyyn. Saat suosituksen selkäkipusi hoitoon sen mukaan, onko selkäkivun pitkittymisen riskisi vähäinen, keskisuuri vai korkea.

Selkäkipukyselyn antama suositus perustuu tutkittuihin selkäkivun paranemisennusteisiin sekä kivun pitkittymisen riskitekijöihin.

Kaksi iloista naista halaa toisiaan jumppatunnilla.

Liity jäseneksi!

Oletko jo selkäyhdistyksen jäsen? Ellet, liity nyt! Saat tietoa, tukea, ystäviä ja etuja. Jäsenetuna saat esimerkiksi Hyvä Selkä -lehden neljä kertaa vuodessa.

Tilaa maksuton taukojumppamuistutus

Selkäliitto tarjoaa sinulle ilmaisen muistutuksen taukojumpasta jumppaohjeineen.

Saat muistutuksen sähköpostissa kerran päivässä maanantaista perjantaihin. Viestissä on linkki päivittäin vaihtuvaan jumppaohjeeseen.

Selkäkanava

Selkäkipu

Selkäkipu on hyvin yleistä, jopa 80 % aikuisista kokee selkäkipuja elämänsä aikana. Suurin osa selkäkivusta on kuitenkin hyvälaatuista eli epäspesifiä kipua, joka paranee itsekseen muutamassa päivässä tai viikossa. Selkäkivun uusiutuminen on myös tavallista, mutta tällöinkin paranemistaipumus on hyvä. Vain 5-10 % selkäkiputapauksista on kyseessä jokin täsmällisesti määriteltävissä oleva selkäsairaus tai hermojuuriongelma.

Selkäkanava

Selän hoito

Suurin osa selkäkivusta paranee itsekseen muutamassa päivässä tai viikossa. Kipua voi lievittää tavallisilla kipulääkkeillä sekä kylmä- tai lämpöhoidolla. Olennaista on välttää varsinaista vuodelepoa ja rohkaistua liikkumaan kevyesti kivusta huolimatta. Joskus voimakas kipu voi kuitenkin vaatia lyhytkestoista lepoa, jolloin selän erilaisista rentoutus- ja lepoasennoista voi olla hyötyä.

Selkäkanava

Harjoitusohjeet

Selkäkipujakson akuutissa vaiheessa riittää, kun pysyy aktiivisena arkiaskareissa. Varsinaisen liikuntaharjoittelun voi aloittaa kovimman kivun helpotettua. Harjoittelu kannattaa aloittaa rauhallisesti ja lisätä harjoitusten rasitustasoa ja kestoa vähitellen. Usein oireet alkuun hieman lisääntyvät, mutta niistä ei ole syytä huolestua. Mikäli selkäkivut pahenevat voimakkaasti tai pitkittyvät, keskustele asiasta lääkärisi kanssa.

Selkäliitto

Tutustu Selkäliiton toimintaan

Selkäliitto on kansanterveysjärjestö ja selän hyvinvoinnin asiantuntija, joka kannustaa jokaista omassa arjessaan edistämään selän hyvinvointia liikkuen ja muilla terveellisillä elämäntapavalinnoilla.

Piirroskuva, nainen tekee nettijumppaa kotona, Selkäliiton logo, teksti Liikkuva selkä kantaa kauas.
Selkäyhdistykset

Mitä selkäyhdistykset tekevät?

Selkäliittoon kuuluu 30 paikallista selkäyhdistystä. Yhdistykset järjestävät ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. 

Back to Move!

Selkätietoa nuorille

Selkäliiton Back to Move! on mukana toisen asteen oppilaitoksissa, tuomassa selän ja niskan hyvinvointia huomioivaa opiskelukulttuuria nuorten arkeen.

Joukko iloisia nuoria käytävällä

Tue Selkäliiton toimintaa. Lue lisää