Mediatiedote 26.1.2021

Säännöllinen ja monipuolinen liikkuminen on tehokkain tapa ehkäistä selkäoireita. Selkäliiton uuden strategian keskiössä onkin selän hyvinvoinnin edistäminen liikkuen. Liiton uusi teema ”Liikkuva selkä kantaa kauas!” kannustaa jokaista liikkumaan arjessa. Lue Selkäliiton vinkit liikkuvalle selälle.

Liikunnalla on tutkitusti monia hyviä terveysvaikutuksia. Liike ja liikkuminen ovat keskeistä myös selän terveydelle ja hyvinvoinnille. Pysyäkseen terveenä ja toimintakykyisenä selkä tarvitsee säännöllisesti toistuvaa ja monipuolista liikettä, sillä liikunnan hyviä vaikutuksia ei voi varastoida.

Säännöllinen liike ylläpitää selän rakenteiden normaalia liikkuvuutta ja ehkäisee liikerajoitusten syntyä. Lisäksi päivittäinen liikunta vähentää stressiä, kohentaa mielialaa, vahvistaa kehon omia kivunsäätelyjärjestelmiä ja parantaa unen laatua.

– Minkään yksittäisen liikuntamuodon tai harjoittelumenetelmän ei ole todettu olevan selän terveyden kannalta toista parempi. Se voi olla hyötyliikuntaa tai kuntoliikuntaa. Pääasia on löytää sellaisia liikkumisen muotoja, joista nauttii. Kun liikunta on itselle mieluista, sitä tulee todennäköisemmin tehtyä säännöllisesti. Mielihyvää tuottava liikunta myös lievittää paremmin kipuja ja ylläpitää positiivista virettä, toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio Selkäliitosta kertoo.

Viisi keinoa selän hyvinvointiin

1. Kaikki liikunta kannattaa. Pienikin liikuntamäärä tekee hyvää ja edistää selän toimintakykyä. Käy kävelylenkillä, hiihdä tai hyötyliiku, esimerkiksi valitse portaat aina kun mahdollista. Muista myös taukoliikunta.
  2. Liiku säännöllisesti ja monipuolisesti. Säännöllinen ja monipuolinen liikkuminen edistää selän hyvinvointia ja ehkäisee selkäoireita. Kun vartalon lihakset ovat hyvässä kunnossa, myös selkä voi paremmin.
  3. Liikunta ja liike auttaa toipumaan selkäkivusta. Liike edistää selän kudosten aineenvaihduntaa ja parantaa niiden hapen ja ravinteiden saantia ja edistää näin kudosten toipumista.
  4. Löydä itsellesi mieluinen liikuntamuoto. Kun liikunta on itselle mieluista, sitä todennäköisemmin tekee säännöllisesti. Kokeile myös uusia liikuntamuotoja tai aloita vanha harrastus uudelleen.
  5. Liikkuva selkä kantaa kauas. Nuorena aloitettu liikunnan harrastaminen luo hyvän pohjan tuki- ja liikuntaelinten terveydelle. Se vahvistaa luustoa, kasvattaa lihasmassaa ja -voimaa, parantaa tasapainoa ja koordinaatiokykyä, ja ehkäisee ylipainoa.

Monipuolisia liikuntaohjeita selän ja niskan hyvinvointiin Selkäkanavavalla: Jumppaohjeita selälle ja niskalle
Lisätietoa liikuntalajeista selkäkivun eri vaiheissa Selkäkanavalla: Löydä lajisi

Selkäliiton uusi strategia vuosille 2021–2023 painottaa liikkumisen merkitystä selän terveydelle. Strategiakauden teemana on ”Liikkuva selkä kantaa kauas!” Lue lisää Selkäliiton strategiasta.

toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla(a)selkaliitto.fi
liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen, puh. 040 553 1941, hanna.kaariainen(a)selkaliitto.fi

Piirroskuva, talviurheilua, lumilautailija ja hiihtäjä.