Mediatiedote 15.9.2022

Millainen harjoittelu sopii selkäkipuiselle? Miten motivoitua liikkumaan? Milloin selkäkipu vaatii lääkehoitoa? Miten omaa suhtautumistaan kipuun voi muuttaa hyväksyvämmäksi? Selkäliiton Vahva selkä -podcastin uusissa jaksoissa asiantuntijat pohtivat näitä kysymyksiä ja antavat itsehoitovinkkejä selkäkipuisille.

Selkäliiton Vahva selkä -podcastissa on julkaistu neljä uutta jaksoa, joissa keskustellaan selkäkivusta ja harjoittelusta, liikuntamotivaatiosta, selkäkivun lääkehoidosta sekä kroonisesta kivusta. Asiantuntijavieraina jaksoissa ovat fysioterapeutti ja terveystieteiden tohtori Sami Tarnanen, kasvatustieteen tohtori ja valmentaja Jarkko Mäkinen, työterveyshuollon erikoislääkäri Merja Rossi ja terveystieteiden tohtori ja OMT-fysioterapeutti Tapio Ojala.

– Toivon, että podcastimme tarjoavat monipuolista tietoa selkäkivuista ja niiden itsehoidosta. Selkäkipu on hyvin yleistä, jopa 80 prosenttia meistä kokee sitä jossain vaiheessa elämäänsä, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

– Vahva selkä -podcastsarjassa on nyt julkaistu kaikkiaan kahdeksan jaksoa. Nauhoitamme uusia jaksoja loppuvuoden aikana. Jos selkään liittyvät aiheet kiinnostavat, kannattaa pysyä kuulolla, Töyrylä-Aapio jatkaa.

Vahva selkä -podcastin jaksot ovat kuunneltavissa Selkäliiton Selkäkanavalla, Spotifyssa, Suplassa ja Google Podcasteissa.

Lyhyet esittelyt uusista jaksoista

Jakso 5: Selkäkipu ja liikuntaharjoittelu

Jaksossa keskustellaan siitä, millainen liikunta tai harjoittelu sopii selkäkipuiselle, saako kipeällä selällä liikkua ja voiko harjoittelulla ehkäistä selkäkipua.

Jakso 6: Mikä estää meitä liikkumasta? – Keinoja kadotetun motivaation löytämiseen

Jaksossa keskustellaan motivaatiosta ja annetaan käytännön vinkkejä, miten liikkumismotivaation voi löytää uudelleen ja miten luoda kestäviä tavoitteita, jotka ylläpitävät motivaatiota.

Jakso 7: Selkäkivun lääkehoito

Jaksossa keskustellaan selkäkivun lääkehoidosta, sen perusteista ja merkityksestä osana muuta, ei-lääkkeellistä selkäkivun hoitoa.

Jakso 8: Kipu on kokemus, mutta mitä on kokemus?

Jaksossa keskustellaan kroonisesta kivusta, kivun kokemiseen ja sen saamaan merkitykseen vaikuttavista tekijöistä sekä siitä, miten omaa suhtautumistaan kipuun voi muuttaa hyväksyvämmäksi.

Selkäliiton Vahva selkä -podcastissa keskustellaan asiantuntijavieraiden kanssa selän hyvinvoinnin teemoista ja tarjotaan keinoja selän itsehoitoon. Podcast on suunnattu selkäkipuisille ja kaikille selän hyvinvoinnista kiinnostuneille.

toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla@selkaliitto.fi