Mediatiedote 18.2.2022

Miten tulla toimeen kivun kanssa? Miten tehdä pysyviä muutoksia ruokailuun? Miten lisätä liikettä arkeen? Miksi selkäkipu herättää voimakkaita tunteita? Selkäliiton uusi Vahva selkä -podcast antaa vastauksia näihin kysymyksiin sekä vinkkejä selkäkipuisille ja selän itsehoidosta kiinnostuneille.

Vahva selkä -podcast-sarjassa Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio ja selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola keskustelevat asiantuntijavieraiden kanssa selän hyvinvointiin vaikuttavista teemoista. Podcastin jaksoissa käsitellään elintapojen merkitystä selän terveydelle, selkäkipua ja -sairauksia ja niiden hoitoa sekä tarjotaan keinoja selän itsehoitoon.

Vahva selkä -podcastin neljä ensimmäistä jaksoa on julkaistu. Niiden aiheina ovat kipu ja kivun hallinta, ravitsemus ja ateriarytmi, liikkeen lisääminen arkeen ja selkäkipu. Asiantuntijavieraina jaksoissa ovat erikoispsykologi ja kipututkija Tage Orenius, ravitsemusterapeutti Jan Verho, liikunnallisen elämäntavan erityisasiantuntija Matleena Livson ja fysiatrian erikoislääkäri Harri Hämäläinen.

Vahva selkä -podcastin jaksot ovat kuunneltavissa Selkäliiton Selkäkanavalla, Spotifyssa, Suplassa ja Google Podcasteissa. Uusia jaksoja on tulossa lisää kevään aikana.

– Selkäkipu on hyvin yleistä, jopa neljä viidestä suomalaisesta kokee selkäkipua elämänsä aikana. Uuden podcastin avulla haluamme tavoittaa yhä useampia selkäoireisia ja selän hyvinvoinnista kiinnostuneita. Perehdymme podcastissa eri asiantuntijoiden kanssa monipuolisesti selkäterveyteen vaikuttaviin tekijöihin, välitämme selkätietoutta ja annamme itsehoito-ohjeita, Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola kertoo.

Lyhyet jaksoesittelyt

Jakso 1: Kipu – hyvä renki, mutta huono isäntä. Keinoja kivun hallintaan.

Jaksossa avataan muun muassa kivun syntyyn, kipukokemukseen ja kivun pitkittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tarjotaan tietoa ja keinoja siihen, miten omaa suhtautumistaan kipuun voi muuttaa ja opettaa hermostoaan reagoimaan vaimeammin kipuun.

Jakso 2: Kaikkea kohtuudella – nauti ruuasta ja voi paremmin

Jaksossa keskustellaan monipuolisesti ravinnosta ja suhtautumisesta ruokaan sekä ruokavalion, energiaravintoaineiden ja ateriarytmin vaikutuksesta yleisesti terveyteen ja jaksamiseen. Lisäksi annetaan vinkkejä, miten pienillä muutoksilla ruokavaliossa ja ateriarytmissä voi lisätä hyvinvointia ja edistää painohallintaa.

Jakso 3: Lisää liikettä arkeen – pienistä arjen valinnoista pysyviksi rutiineiksi

Jaksossa tarjotaan vinkkejä, miten pienillä valinnoilla voi helposti lisätä liikettä arkeen niin töissä kuin vapaa-ajalla. Liikuntaa ei tarvitse lähteä erikseen harrastamaan, vaan se voi olla yhtä hyvin hyötyliikuntaa. Jaksossa keskustellaan myös siitä, miten liikkuminen, liikuskelu ja taukoliikunta edistävät työssä jaksamista ja parantavat työstä palautumista.

Jakso 4: Selkäkipu – mainettaan parempi

Selkäkipu on pääasiassa hyvälaatuista kipua ja paranee tavallisesti itsekseen tai itsehoitokeinoin. Jaksossa keskustellaan selkäkivusta, sen yleisyydestä ja tavallisimmista syistä sekä yleisimmistä selkäkivun muodoista ja selkäsairauksista. Lisäksi puhutaan siitä, miten voi erottaa hyvälaatuisen selkäkivun lääkärin hoitoa vaativasta selkäsairaudesta ja milloin lisätutkimukset ovat aiheellisia.

selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola, puh. 050 465 7884, maria.sihvola@selkaliitto.fi
toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla@selkaliitto.fi

Selkäliitto on kansanterveys- ja potilasjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 30 paikallista selkäyhdistystä, jotka järjestävät ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Monipuolista tietoa selkä- ja niskakivuista sekä niiden itsehoidosta on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi