Mediatiedote 15.10.2021

Lauantaina 16.10. vietetään maailman selkäpäivää. Maailman selkäpäivän ja parhaillaan vietettävän valtakunnallisen selkäviikon teemana on tällä kertaa ”Back2Back – tukea selälle”. Maailmanlaajuisesti selkäkipu on yksi merkittävimmistä ihmisten toimintakykyä rajoittavista tekijöistä. Suomessakin se on yleisimpiä syitä sairauspoissaoloihin.

Selkäkivut ovat hyvin yleisiä. Jopa neljä viidestä suomalaisesta kokee niitä jossain vaiheessa elämänsä aikana.

– Suurin osa selkäoireista on onneksi hyvälaatuisia ja ohimeneviä. Selästä, kehomme tukirangasta kannattaa pitää huolta jo ennen kuin se alkaa oireilla, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kehottaa.

Avainasemassa on ennaltaehkäisy. Selän toimintakyvystä voi huolehtia pysymällä aktiivisena arjessa ja noudattamalla terveellisiä elintapoja. Selkäliitto on koonnut 7 vinkkiä selän hyvinvoinnin tueksi.

Tukea selän itsehoitoon on tarjolla Selkäliiton Selkäkanava-sivustolla sekä selkäyhdistyksissä, jotka järjestävät muun muassa ohjattuja liikuntaryhmiä ja vertaistukea.

Faktoja selkäkivusta

• Jopa 80 prosenttia suomalaisista kokee selkäkipua elämänsä aikana. Selkäkipu paranee usein itsestään, mutta sillä on tapana uusiutua.
  • Selkäoireet ovat yleisimpiä syitä sairauspoissaoloihin. Kela maksoi vuonna 2020 sairauspäivärahoja selkäsairauksien takia lähes 83 miljoonaa euroa, ja korvattuja päiviä oli yli 1,4 miljoonaa.
  • Selkäkivuille altistavia tekijöitä ovat perimä, liikunnan vähäisyys, ylipaino, tupakointi, psykososiaaliset tekijät (esimerkiksi stressi, masennus, heikentynyt työtyytyväisyys), raskas fyysinen työ ja tapaturmat.

Maailman selkäpäivää on vietetty 16. lokakuuta vuodesta 2008. Päivän tarkoituksena on lisätä tietoisuutta selkäkivuista, edistää selän terveyttä ja kannustaa ihmisiä pysymään aktiivisina. Selkäpäivään sijoittuvalla viikolla Suomessa vietetään vuosittain valtakunnallista selkäviikkoa, jolloin Selkäliitto ja paikalliset selkäyhdistykset järjestävät maksuttomia ja kaikille avoimia tapahtumia.

#selkäviikko #back2back #worldspineday

toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla@selkaliitto.fi