Mediatiedote 23.8.2023

Syyskausi starttaa pian paikallisissa selkäyhdistyksissä. Ohjatut liikuntaryhmät ovat hyvä tapa kohottaa kuntoa ja aloittaa uusi liikuntaharrastus. Listasimme syitä, miksi liikkuminen selkäyhdistyksissä kannattaa.

Paikalliset selkäyhdistykset järjestävät ympäri Suomea erilaisia liikuntaryhmiä, joihin osallistuu viikoittain yli 1 700 henkilöä. Suosituimpia liikuntamuotoja selkäyhdistyksissä ovat selkäjumppa ja vesiliikunta. Liikuntatarjontaan kuuluvat myös esimerkiksi kuntosaliharjoittelu, jooga ja pilates.

Selkäyhdistysten liikuntaryhmät ovat niin sanottuja matalan kynnyksen ryhmiä, joihin eri-ikäiset ja kunnoltaan eritasoiset ihmiset voivat osallistua. Aloittelevalle liikunnanharrastajalle selkäyhdistysten ryhmät ovat oiva tapa aloittaa liikkuminen. Liikuntaryhmiä ohjaavat pääasiassa fysioterapeutit tai liikunnanohjaajat.

– Kannattaa rohkeasti lähteä mukaan liikkumaan yhdistysten ryhmiin. Saat uuden mukavan harrastuksen, jolla on selän terveyden ja toimintakyvyn kannalta merkitystä. Ole rohkeasti yhteydessä lähimpään selkäyhdistykseen ja kysy lisää yhdistyksen toiminnasta, liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen Selkäliitosta vinkkaa.

5+1 hyvää syytä liikkua selkäyhdistysten ryhmissä

1. Selkäyhdistysten liikuntatarjonta on avointa kaikille. Ryhmiin osallistujalla ei tarvitse olla aiempaa liikunnan harrastamisen taustaa.
  2. Monipuolinen ja säännöllinen liikkuminen tukee selän terveyttä ja edistää selän toimintakykyä.
  3. Liikuntaryhmät tarjoavat kunnon kohottamisen ohella mahdollisuuden yhdessäoloon. Mukavassa porukassa liikkuminen on kohentaa mielialaa ja tuo mukanaan uusia kavereita.
  4. Ryhmissä tapaa vertaisia. Osallistujat saavat tukea toisilta selkäoireita kokevilta, mikä tuo voimia arkeen.
  5. Liikuntaryhmien lisäksi yhdistykset järjestävät liikuntatapahtumia ja lajikokeiluja, joissa on hyvä mahdollisuus testata itselle uutta liikuntamuotoa tai -lajia.
  6. Tiesitkö, että lähes kaikissa selkäyhdistyksissä liikuntatoimintaa toteuttavat vapaaehtoiset? Jos olet kiinnostunut vapaaehtoistyöstä liikunnan parissa, ole yhteydessä oman alueesi selkäyhdistykseen. Uudet vapaaehtoiset ovat lämpimästi tervetulleita mukaan toimintaan.

Löydä itsellesi sopiva liikuntaryhmä ja mielekästä tekemistä selkäyhdistyksestä. Selkäyhdistysten yhteystiedot: Selkäkanava.fi > Selkäyhdistykset > Selkäyhdistysten yhteystiedot.

liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen, hanna.kaariainen@selkaliitto.fi tai puh. 040 553 1941

Kuva: Dreamstime