Mediatiedote 8.9.2021

Syyskausi paikallisissa selkäyhdistyksissä on pyörähtänyt käyntiin. Ohjatut liikuntaryhmät ovat selkäyhdistysten tärkein toimintamuoto ja suosituimmat lajit yhdistyksissä ovat selkäjumppa ja vesiliikunta. Kunnon kohottamisen ohella liikuntaryhmät tarjoavat mahdollisuuden tavata toisia selkäkipuisia.

Paikallisissa selkäyhdistyksissä eri puolilla maata toimii noin 200 selän terveyttä edistävää liikuntaryhmää. Suosituimpia liikuntamuotoja ovat selkäjumppa ja vesiliikunta. Selkäyhdistysten liikuntatarjontaan kuuluvat myös muun muassa kuntosaliharjoittelu, kehonhuoltotunnit ja pilates. Lisäksi joissakin selkäyhdistyksissä järjestetään nettijumppia, joita voi tehdä kotona silloin kun itselle parhaiten sopii. Aloittelevalle liikunnanharrastajalle selkäyhdistysten liikuntaryhmät ovat oiva tapa aloittaa liikuntaharrastus.

Selkäyhdistysten liikuntaryhmät on tarkoitettu kaikille selän terveydestä kiinnostuneille, eri-ikäisille ja kunnoltaan eritasoisille. Useimpia liikuntaryhmiä ohjaavat fysioterapeutit tai liikunnanohjaajat. Selkäyhdistykset huomioivat toiminnassaan koronaan liittyvät suositukset ja ohjeet. Lisäksi osallistujia ohjeistetaan tulemaan ryhmiin ainoastaan terveenä ja oireettomana.

”Liikuntaryhmien ansiosta kunto on kohentunut ja kroppa vetreytynyt”

Selkäliiton jäsenkyselyn mukaan jopa 94 prosenttia jäsenistä on valmis suosittelemaan jäsenyyttä ystävilleen. Tärkein syy liittyä selkäyhdistyksen jäseneksi ovat ohjatut liikuntaryhmät, ja ne ovat myös yleisin yhdistysten järjestämä toimintamuoto. Liikuntaryhmät tarjoavat kunnon kohottamisen ohella mahdollisuuden yhdessäoloon ja vertaisuuteen.

– Selkäyhdistyksissä järjestetään monipuolista liikuntatoimintaa. Liikuntaryhmissä kehitetään kunnon eri osa-alueita ja edistetään selän toimintakykyä. Säännöllisen liikunnan harrastamisen lisäksi ryhmissä on mahdollista saada saa tukea toisilta selkäkipuisilta, mikä tuo voimia arkeen, liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen Selkäliitosta kertoo.

Löydä itsellesi sopiva liikuntaryhmä oman paikkakuntasi selkäyhdistyksestä Selkäliiton nettisivuilta: Selkäkanava.fi > Selkäyhdistykset > Selkäyhdistysten yhteystiedot.

liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen, puh. 040 553 1941, hanna.kaariainen@selkaliitto.fi

Kuvituskuva: Dreamstime