Mediatiedote 13.11.2023

Selkäliitto pitää järjestöpäivät ja syyskokouksen Jyväskylässä tulevana viikonloppuna 18.–19. marraskuuta. Päiville odotetaan osallistujia 14 selkäyhdistyksestä eri puolilta maata. Kokousisäntä toimii Keski-Suomen Selkäyhdistys, joka on edistänyt ja tukenut keskisuomalaisten selkien hyvinvointia jo kolmen vuosikymmenen ajan.

Keski-Suomen Selkäyhdistys juhlistaa 30-vuotista taivaltaan illallisen merkeissä lauantaina 18. marraskuuta. Iltajuhlan ohjelmassa on muun muassa fysiatri Jari Ylisen esitelmä Suomi selkätutkimuksen kärkimaita.

Keski-Suomen selkäyhdistys toimii Jyväskylän seudulla niin selkäoireisten tukena kuin selkävaivojen ennaltaehkäisemiseksi yhteistyössä terveydenhuollon asiantuntijoiden sekä muiden järjestöjen kanssa. Yhdistyksen keskeistä toimintaa ovat liikuntatoiminta, vertaistuki ja yleisöluennot. Jäseniä selkäyhdistyksessä on noin 200.

– Liikuntaryhmissämme on tarjolla esimerkiksi vesijumppaa, itämaista tanssia ja pilatesta. Uutuutena on olemme tänä syksynä toteuttaneet selän ja niskan hyvinvointiryhmän, jossa parannetaan erityisesti selän ja niskan alueen hallintaa ja voimaa. Liikuntaryhmissä liikkuu viikoittain noin 40 ihmistä. Maksuttomien luentojen lisäksi järjestämme erilaisia tapahtumia ja tarjoamme vertaistukea arjessa selviytymiseen. Vuonna 2024 aiomme järjestää jälleen tutuksi tulleen Selkämessut-tapahtuman, jossa eri asiantuntijat kertovat ajankohtaisista terveyteen liittyvistä aiheista, Keski-Suomen Selkäyhdistyksen pitkäaikainen puheenjohtaja, terveystieteiden tohtori ja fysioterapeutti Sinikka Kilpikoski kertoo.

– Lämmin kiitos kaikille jäsenille, vapaaehtoisille ja yhteistyökumppaneille yhteisistä vuosista. Toivotan kaikki selkänsä hyvinvoinnista kiinnostuneet ikään katsomatta tervetulleeksi mukaan toimintaamme. Meillä on mukava, yhteen hiileen puhaltava toimijajoukko, Kilpikoski jatkaa.

Selkäliiton järjestöpäivillä käsitellään ajankohtaisia liiton ja yhdistyskentän asioita. Sunnuntain syyskokouksessa valitaan uusia jäseniä liiton hallitukseen seuraavalle kaksivuotiskaudelle.

Keski-Suomen Selkäyhdistys ry, puheenjohtaja Sinikka Kilpikoski, puh. 0400 242 481
Selkäliitto ry, toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150

Keski-Suomen Selkäyhdistys on vuonna 1993 perustettu Selkäliiton jäsenyhdistys, joka toimii selän terveyden edistämiseksi ja selkäoireisten tukena Keski-Suomen maakunnassa. Yhdistys järjestää liikuntatoimintaa, yleisöluentoja, tapahtumia ja virkistystoimintaa sekä tarjoaa vertaistukea selkäoireisille. Lisätietoa yhdistyksen toiminnasta: keskisuomenselkayhdistys.com.

Selkäliitto on kansanterveys- ja potilasjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 30 paikallista selkäyhdistystä, jotka järjestävät ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Monipuolista tietoa selkä- ja niskakivuista sekä niiden itsehoidosta on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi