Mediatiedote 20.11.2023

Selkäliiton järjestöpäivät ja syyskokous pidettiin 18.–19. marraskuuta Jyväskylässä. Sunnuntain syyskokouksessa valittiin puheenjohtaja ja viisi jäsentä liiton hallitukseen seuraavalle kaksivuotiskaudelle. Kokousisäntänä toimi 30-vuotista taivaltaan juhlistanut Keski-Suomen Selkäyhdistys.

Sunnuntaina 19. marraskuuta pidetyssä Selkäliiton syyskokouksessa Marjo Rinne valittiin puheenjohtajaksi jatkokaudelle vuosille 2024–2025. Terveystieteiden tohtori Rinne on toiminut Selkäliiton puheenjohtajana vuodesta 2016.

Selkäliiton hallitukseen vuosille 2024–2025 valittiin uutena jäsenenä Leena Kämppi (Mikkelin Seudun Selkäyhdistys). Jatkokaudelle erovuoroisista valittiin uudelleen Arvo Autio (Tampereen Seudun Selkäyhdistys), Sirpa Heikkinen (Kymenlaakson Selkäyhdistys), Olli Kyläkangas (Tyrvään Seudun Selkäyhdistys) ja Jan-Erik Nikkola (Kyrönmaan Selkäyhdistys).

Kaksivuotiskauttaan Selkäliiton hallituksessa ensi vuonna jatkavat Kaarina Frosterus (Turun Seudun Selkäyhdistys), Sinikka Kilpikoski (Keski-Suomen Selkäyhdistys) ja Aino Ranta (Vaasan Selkäyhdistys), Kari Rantavalli (Satakunnan Selkäyhdistys) ja Leila Tarna (Pääkaupunkiseudun Selkäyhdistykset).

– Hyvinvointialueiden toiminta tuo uusia mahdollisuuksia ja myös haasteita potilas- ja kansanterveysjärjestöjen toimintaympäristöihin, mistä keskusteltiin järjestöpäivillä vilkkaasti. Yhdistystoimijat saivat ajankohtaista tietoa muun muassa järjestöjä hyödyttävästä sote-muutostuesta. Uudelleen valintani Selkäliiton puheenjohtajaksi antaa mahdollisuuden luotsata järjestöä muutoksissa ja kehittää uusia toimintamuotoja, Selkäliiton puheenjohtaja Marjo Rinne kertoo kokoustunnelmista.

Selkäliiton järjestöpäivät ja syyskokous pidettiin hybridikokouksena. Tilaisuudessa oli paikan päällä ja etänä yhteensä 36 osallistujaa 17 selkäyhdistyksestä.

Marjo Rinne valittiin Selkäliiton puheenjohtajaksi jatkokaudelle vuosille 2024-2025.
Selkäliiton hallitukseen jäseniksi vuosille 2024-2025 valittiin Leena Kämppi (vas.), Jan-Erik Nikkola, Arvo Autio, Olli Kyläkangas ja Sirpa Heikkinen.

Pyöreitä merkkivuosia paikallisissa selkäyhdistyksissä

Kokousisäntänä toiminut Keski-Suomen Selkäyhdistys vietti 30-vuotisjuhlaansa lauantai-iltana. Aktiivinen yhdistys toimii Keski-Suomen maakunnassa niin selkäoireisten tukena kuin selkäongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Selkäyhdistys järjestää liikuntatoimintaa, yleisöluentoja, tapahtumia ja vertaistukea selkäoireisille.

Tänä vuonna merkkivuosiaan juhlistavat myös seuraavat selkäyhdistykset: Heinolan Seudun Selkäyhdistys (30 vuotta), Kymenlaakson Selkäyhdistys (30 vuotta), Mikkelin Seudun Selkäyhdistys (30 vuotta), Rauman Seudun Selkäyhdistys (20 vuotta) ja Tyrvään Seudun Selkäyhdistys (30 vuotta).

toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla@selkaliitto.fi