Mediatiedote 27.6.2022

Kesäloman alkaessa moni keskeyttää säännölliset liikuntaharrastukset. Pieni kesätauko on paikallaan, mutta kokonaan ei liikuntaa kannata unohtaa. Selkä tarvitsee säännöllistä liikettä pysyäkseen terveenä ja toimintakykyisenä. Lue Selkäliiton vinkit kesäliikuntaan.

Selkä tykkää monipuolisesta liikunnasta ja säännöllinen liikunta ehkäisee selkävaivoja. Kesä on oivaa aikaa kokeilla uusia lajeja ja kesäinen luonto tarjoaa liikunnan harrastamiseen upeat, ilmaiset puitteet. Esimerkiksi pururatoja, ulkokuntosaleja, luonnon vesiä ja erilaisia metsämaastoja kannattaa hyödyntää. Lisäksi monia lajeja, kuten melontaa, SUP-lautailua tai rullaluistelua, pääsee kokeilemaan edullisesti. Useilla paikkakunnilla järjestetään myös puistojumppia.

Kesälomalla kannattaa nauttia aikatauluttomuudesta ja tehdä asioita sen mukaan, mikä sillä hetkellä tuntuu hyvältä.

– Liikunnan ei tarvitse kesälläkään olla tiukkapipoista suorittamista, vaan itselle mieluisten ja hyvää oloa lisäävien asioiden tekemistä vaikka yhdessä pelailun muodossa. Askelia kertyy huomaamatta esimerkiksi erilaisten puisto- ja pihapelien, kuten frisbeegolfin, kroketin tai mölkyn lomassa. Myös marjametsässä samoilu sekä piha- ja puutarhatyöt ovat hyvää hyötyliikuntaa, Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola vinkkaa.

Vaikka liikunta kesälomalla jäisikin vähemmälle, ei siitä kannata huolestua. Peruskunto ei romahda muutamassa viikossa. Saavutettu kuntotaso pysyy yllä huomattavasti pienemmällä liikunnan määrällä kuin mitä sen aikaansaamiseksi on tarvittu.

Viisi vinkkiä kesän liikuntahetkiin

1. Riko rutiineja ja kokeile uutta liikuntamuotoa. Lajikokeilut tarjoavat uusia elämyksiä ja keholle uudenlaista haastetta.
  2. Hyödynnä lähialueesi puistoja, ulkoliikuntapaikkoja ja -maastoja. Ulkona liikkuminen ja pelailu on ilmaista ja virkistää mieltä.
  3. Pidä peruskuntoa yllä hyötyliikunnalla. Poimi marjoja, puuhaile puutarhassa, pyöräile tai kävele kauppaan tai tutustu lomakohteeseen jalkaisin auton sijaan.
  4. Ota iisisti. Sekä keho että mieli tarvitsevat aikaa myös palautua. Palautumista edistää mikä tahansa itselle mieluinen toiminta, kuten harrastus, urheilu, ystävien tapaaminen tai leppoisa oleskelu.
  5. Älä stressaa liikunnasta. Peruskunto ei muutaman kevyemmin liikutun viikon aikana katoa.

Lue lisää vinkkejä kesäliikuntaan Selkäliiton Selkäkanavalta Ota ilo irti kesän liikuntamahdollisuuksista

selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola, puh. 050 465 7884, maria.sihvola@selkaliitto.fi
liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen, 040 553 1941, hanna.kaariainen@selkaliitto.fi (29.6.2022 asti)

Kuvituskuva: Pixabay