Mediatiedote 26.1.2024

Mikä SI-nivel on ja miten se oireilee? Miten suomalaiset miehet liikkuvat? Mitä itsesäätely on ja miten sitä voi harjoittaa? Entä mistä niskakipu johtuu ja miten sitä voi itse hoitaa? Selkäliiton Vahva selkä -podcastin uusissa jaksoissa asiantuntijavieraat vastaavat näihin kysymyksiin ja antavat myös keinoja itsehoitoon.

Selkäliiton Vahva selkä -podcastissa on julkaistu jälleen neljä uutta jaksoa. Jaksojen aiheina ovat SI-nivel, miesten liikunta, itsesäätely sekä niskakipu.

Asiantuntijavieraina jaksoissa ovat kiropraktikko Jani Mikkonen, Liikuntatieteellisen Seuran pääsihteeri Jari Kanerva, Tuki- ja liikuntaelinliitto Tule ry:n toiminnanjohtaja Marja Kinnunen ja fysiatrian erikoislääkäri Jani Takatalo.

– Olemme saaneet podcastiimme taas kerran kiinnostavan joukon alan asiantuntijavieraita. Toivottavasti mahdollisimman moni kuuntelija saa keskusteluistamme hyviä oivalluksia selän ja niskan hoitoon sekä omaan hyvinvointiin muutenkin. Esimerkiksi niskakipujaksossa fysiatri Jani Takatalo kertoo, että niskakivut ovat yleensä hyvälaatuisia, ne ovat hyvin itsekin hoidettavissa ja ehkäistävissä esimerkiksi terveellisillä elintavoilla ja säännöllisellä ja monipuolisella liikunnalla. Siihen täytyy varata aikaa, että pitää itsestään ja niskastaan huolta läpi elämän, ei vain silloin kun niska oireilee, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

– Podcastissamme on nyt julkaistu kaikkiaan 20 jaksoa. Nauhoitamme lisää uusia jaksoja tämän kevään aikana, joten kannattaa pysyä kuulolla, Töyrylä-Aapio jatkaa.

Kaikki Vahva selkä -podcastin jaksot ovat kuunneltavissa Selkäliiton Selkäkanavalla sekä SpotifyssaSuplassa ja Google Podcasteissa. Podcast on suunnattu selkäoireisille ja kaikille selän hyvinvoinnista kiinnostuneille.

Lyhyet esittelyt uusista jaksoista

Jakso 17: SI-nivel  ̶  mikä se on ja miten se oireilee?

Jaksossa keskustellaan SI-nivelen tehtävästä ja SI-oireista, missä ne tuntuvat ja mitä oireiden taustalla saattaa olla, sekä siitä, mitä kiropraktikon vastaanotolla tapahtuu.

Jakso 18: Miehet ja liikunta – miten miehet liikkuvat?

Jaksossa keskustellaan liikkumisen ja liikunnan yhteiskunnallisista ilmiöistä sekä miesten liikkumisesta väestötasolla.

Jakso 19: Itsesäätely – mitä se tarkoittaa?

Jaksossa keskustellaan itsesäätelystä, miten se vaikuttaa elämään ja miten sitä voidaan harjoittaa.

Jakso 20: Niskakipu – yleisimmät syyt, oireet ja hoito

Jaksossa keskustellaan niskakivusta, sen yleisimmistä syistä sekä siitä, miten oireita voi ehkäistä ja miten niskakipua voi itse hoitaa.

Faktoja selkäkivusta

• Jopa 80 prosenttia suomalaisista kokee selkäkipua elämänsä aikana. Selkäkipu paranee usein itsestään, mutta sillä on tapana uusiutua.
  • Selkäoireet ovat yleisimpiä syitä sairauspoissaoloihin. Kela maksoi vuonna 2022 sairauspäivärahoja selkäsairauksien takia 84,7 miljoonaa euroa, ja korvattuja päiviä oli 1,4 miljoonaa.
  • Selkäkivulle altistavia tekijöitä voivat olla perimä, liikunnan vähäisyys, ylipaino ja tupakointi.
  • Pitkittynyttä haittaavaa alaselkäkipua ennustaviin tekijöihin tiedetään kuuluvan mm. oireiden vaikeus ja laaja-alaisuus (esim. monipaikkainen kipu), elämäntapoihin liittyviä tekijöitä (mm. unihäiriöt), monisairastavuus (etenkin astma, päänsärky, diabetes ja mielenterveyden ongelmat), sosiaalisia tekijöitä (matala sosioekonominen asema, työttömyys, työhön liittyvät tekijät) sekä psykologisia tekijöitä (kuten masennus, ahdistus ja alhainen minäpystyvyys).

toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla@selkaliitto.fi
liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen, puh. 040 553 1941, hanna.kaariainen@selkaliitto.fi