Mediatiedote 3.10.2022

Valtakunnallista selkäviikkoa vietetään tänä vuonna 10.–16. lokakuuta teemalla ”Every Spine Counts – Jokaisen selällä on merkitystä”. Viikko huipentuu maailmanlaajuiseen selkäpäivään sunnuntaina 16. lokakuuta. Selkäkivut ovat hyvin yleisiä, mutta niiden kanssa ei tarvitse pärjätä yksin.

Suomalaisista jopa neljä viidestä kokee selkäkipuja jossain vaiheessa elämäänsä. Suurin osa selkäoireista on onneksi hyvälaatuisia ja ohimeneviä. Selästään voi pitää huolta pysymällä aktiivisena arjessa ja noudattamalla terveellisiä elintapoja.

– Selkäviikolla nostamme esiin selän hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja kannustamme ihmisiä selän itsehoitoon. Jokaisen selkä on ainutlaatuinen ja jokaisen kokemus kivusta on omanlaisensa. Selkäkipujen kanssa ei kuitenkaan tarvitse jäädä yksin. Tietoa ja tukea selän itsehoitoon on tarjolla Selkäkanava-sivustollamme sekä paikallisissa selkäyhdistyksissä, jotka järjestävät esimerkiksi ohjattuja liikuntaryhmiä, luentoja, vertaistukea ja virkistystoimintaa, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Maksuttomia tapahtumia paikallisissa selkäyhdistyksissä

Selkäviikolla paikalliset selkäyhdistykset järjestävät kaikille avoimia ja maksuttomia tapahtumia, kuten yleisöluentoja, liikuntalajikokeiluja ja toiminnan esittelyä.

Ohjelmaa on tarjolla seuraavissa selkäyhdistyksissä: Keski-Suomen Selkäyhdistys, Kymenlaakson Selkäyhdistys, Mikkelin Seudun Selkäyhdistys, Oulun Seudun Selkäyhdistys, Pohjois-Karjalan Selkäyhdistys, Porvoon Seudun Selkäyhdistys, Pääkaupunkiseudun Selkäyhdistykset, Savonlinnan Selkäyhdistys, Seinäjoen Seudun Selkäyhdistys, Selkäyhdistys SalpausSelät, Suur-Salon Selkäyhdistys, Tampereen Seudun Selkäyhdistys, Turun Seudun Selkäyhdistys ja Vaasan Selkäyhdistys.

Selkäviikkoon ja maailman selkäpäivään voi osallistua myös sosiaalisessa mediassa. Oman selkäaiheisen tarinansa ja kuvansa voi jakaa tunnisteilla #selkäviikko, #EverySpineCounts ja #WorldSpineDay.

Lisätietoja selkäviikosta ja sen tapahtumista on saatavilla Selkäliiton Selkäviikko-sivulla.

Faktoja selkäkivusta

• Jopa 80 prosenttia suomalaisista kokee selkäkipua elämänsä aikana. Selkäkipu paranee usein itsestään, mutta sillä on tapana uusiutua.
  • Selkäoireet ovat yleisimpiä syitä sairauspoissaoloihin. Kela maksoi vuonna 2021 sairauspäivärahoja selkäsairauksien takia yli 83 miljoonaa euroa, ja korvattuja päiviä oli lähes 1,4 miljoonaa.
  • Selkäkivulle altistavia tekijöitä ovat perimä, liikunnan vähäisyys, ylipaino, tupakointi, psykososiaaliset tekijät (esimerkiksi stressi, masennus, heikentynyt työtyytyväisyys), raskas fyysinen työ ja tapaturmat.

Selkäviikkoa vietetään vuosittain lokakuussa viikolla, joka ajoittuu maailman selkäpäivän 16.10. yhteyteen. Teemaviikolla tuodaan esiin selän hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja rohkaistaan ihmisiä pitämään huolta selän toimintakyvystä pysymällä aktiivisena arjessa ja noudattamalla terveellisiä elintapoja.

toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla@selkaliitto.fi