Mediatiedote 10.11.2020

Selkäliitto pitää tulevana viikonloppuna 14.–15. marraskuuta järjestöpäivänsä ja syyskokouksensa Vaasassa. Vallitsevan koronapandemian takia kokous pidetään hybridikokouksena ja eri selkäyhdistysten kokousedustajat osallistuvat tilaisuuteen etäyhteyksin. Kokousisäntänä toimii Vaasan Selkäyhdistys, joka juhlistaa samalla 30-vuotista taivaltaan.

Vireä Vaasan Selkäyhdistys toimii Vaasan seudulla niin selkäoireisten tukena kuin selkäoireiden ennaltaehkäisemiseksi muun muassa ohjaamalla heitä omatoimiseen liikunnan harrastamiseen. Selkäyhdistys tarjoaa jäsenilleen liikuntatoimintaa, asiantuntijaluentoja, vertaistukea ja virkistystoimintaa, joita järjestetään yhteistyössä kaupungin ja paikallisten yhdistystoimijoiden kanssa. Jäseniä selkäyhdistyksessä on noin 90.

– Lämpimät kiitokset jäsenille, vapaaehtoisille ja yhteistyökumppaneille yhteisistä vuosista. Kiitämme myös Selkäliittoa, Vaasan kaupunkia ja Vaasan lääketieteellistä säätiötä toimintamme mahdollistamisesta avustusten turvin, Vaasan Selkäyhdistyksen puheenjohtaja Aino Ranta kiittää.

– Kaikki selkänsä hyvinvoinnista kiinnostuneet ikään tai kuntoon katsomatta ovat tervetulleita mukaan iloiseen joukkoomme, Ranta toivottaa.

Poikkeuksellisista oloista johtuen selkäyhdistyksen 30-vuotisjuhla pidetään pienimuotoisesti ja koronaohjeistukset huomioiden. Vaasan kaupungin tervehdyksen yhdistyksen juhlaillalliselle tuo sosiaali- ja terveystoimen johtaja Jukka Kentala. Juhlapuhujana on Selkäliiton puheenjohtaja Marjo Rinne.

– Koronapandemia vaikuttaa valitettavasti selkäyhdistysväen yhteiseen kokoontumiseen ja Vaasan Selkäyhdistyksen juhlaan. Haluamme kuitenkin liiton edustajina huomioida ja onnitella Vaasan Selkäyhdistystä tästä merkittävästä merkkivuodesta. Vaasan Selkäyhdistys on yksi vanhimmista jäsenyhdistyksistämme, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Vaasan Selkäyhdistys on vuonna 1990 perustettu Selkäliiton jäsenyhdistys, joka edistää selkäsairaiden ja selkäoireisten itsehoitoa ja kuntoutusta Vaasan seudulla. Yhdistys tarjoaa liikuntatoimintaa, vertaistukea ja yleisöluentoja. Selkäyhdistyksen toimitila sijaitsee POHY ry:n tiloissa osoitteessa Korsholmanpuistikko 44, 65100 Vaasa. Lisätietoa selkäyhdistyksen toiminnasta: www.vaasanselkayhdistys.fi.

Kysely: Moni on löytänyt uusia tapoja harrastaa liikuntaa korona-aikana

Selkäliiton tekemän koronakyselyn mukaan 43 prosenttia selkä- ja niskakipuista kertoi liikunnan harrastamisen vähentyneen pandemian aikana. Liikuntaa harrasti kuten ennenkin 35 prosenttia ja 20 prosenttia ilmoitti harrastaneensa liikuntaa jopa aiempaa enemmän.

Lisäksi 30 prosenttia vastaajista ilmoitti löytäneensä korona-aikana uusia tapoja harrastaa liikuntaa. Yleisimmät uudet liikkumismuodot olivat ulkoliikunta eri muodoissaan sekä nettijumppa ja kotijumppa.

Liikunta olikin kyselyn mukaan käytetyin itsehoitokeino selkä- ja niskakivun lievittämiseen. Muita keinoja selkä- ja niskakivun lievittämiseen olivat esimerkiksi selän lepoasennot, rentoutumisharjoitukset ja kylmä- tai lämpöhoito.

– Säännöllinen liikunta on keskeinen osa selkäkivun ennaltaehkäisyä ja hoitoa. Nyt korona-aikana tulisi huolehtia riittävästä arkiaktiivisuudesta ja liikunnasta, koska monilla työmatkaliikkuminen ja tutut liikuntaharrastukset ovat vähentyneet. Jo pienikin määrä liikuntaa edistää selän toimintakykyä. Se voi olla kävelylenkki, taukojumppa, venyttelyhetki tai pihatöiden tekemistä, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio sanoo.

Lisätietoja Selkäliiton koronakyselystä.

Vaasan Selkäyhdistys ry, puheenjohtaja Aino Ranta, puh. 050 303 6786
Selkäliitto ry, toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 31 selkäyhdistystä, joissa on noin 8 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset järjestävät jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja ohjeita selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.