Tauota, vaihtele asentoja ja työpisteen säätöjä

Hyvällä työergonomialla ja sopivilla työvälineillä voidaan vähentää työstä johtuvia tuki- ja liikuntaelinvaivoja keventämällä niihin kohdistuvaa rasitusta. Ergonomiset ratkaisut eivät kuitenkaan yksin riitä ehkäisemään staattisen paikallaanolon, kuten istumisen, aiheuttamaa tuki- ja liikuntaelinten rasitusta.

Pitkäkestoiset staattiset työskentelyasennot rasittavat tuki- ja liikuntaelimistöä riippumatta siitä, mikä asento on. Esimerkiksi ryhdikäs istuma- tai seisoma-asento ei ehkäise paikallaanolosta aiheutuvia tuki- ja liikuntaelinten kiputiloja. Niinpä ”hyvään” ryhtiin pyrkimisen sijaan kannattaa huomioida riittävä asennon vaihtelu ja tauottaa työtä. Tärkeää olisi löytää myös rento työskentelyasento sen sijaan, että jatkuvasti yrittäisi aktiivisesti ylläpitää “hyvää” ryhtiä.

Istumisen ja paikallaanolon haittoja voi vähentää helpoiten lyhentämällä paikallaanoloon käytettyä aikaa. Pitkäkestoista istumista kannattaa siis tauottaa tiheästi, noin puolen tunnin välein, esimerkiksi nousemalla ylös tuolista ja jaloittelemalla. Jo aivan lyhyetkin tauot ovat hyödyllisiä.

Istumista voi tauottaa myös työskentelemällä välillä seisten, etenkin jos työpöytä on säädettävä. On kuitenkin muistettava, että seisominenkin on paikallaanoloa. Seisomista suositeltavampi vaihtoehto istumisen tauottamiseen on kevyt liikuskelu, kuten jaloittelu.
 

Näin lisäät liikettä työpäiviin:

  • Nouse ylös tuolista ja jaloittele. Printtaa esimerkiksi tulosteet toiseen huoneeseen tai toiseen kerrokseen ja käy noutamassa ne.
  • Käy hoitamassa työasia kasvokkain kollegan kanssa sähköpostin tai chat-viestin lähettämisen sijasta.
  • Valitse portaat hissin sijasta silloin, kun se on mahdollista.
  • Taukojumppaa. Tee pumppaavia verenkiertoa elvyttäviä liikkeitä, kuten käsien ja hartioiden pyörityksiä, vartalon kiertoja ja kyykkää alas-ylös.
  • Vaihtele työasentoja säännöllisesti ja usein työpäivän aikana:
    • Vaihtele työtuolin säätöjä, esim. istuimen ja selkänojan kallistuskulmia tai käytä hyödyksesi istuimen keinumistoimintoa työpäivän aikana. Jos mahdollista, vaihda välillä myös työtuolia.
    • Tee töitä välillä seisten, jos sinulla on mahdollisuus säädettävään työpisteeseen. 
    • Jos sinulla ei ole mahdollisuutta säädettävään työpisteeseen, voit kuitenkin nousta seisomaan, kun puhut puhelimessa tai luet asiakirjoja.
  • Nauti pystykahvit. Vaihda kuulumisia kahvitauoilla työkavereiden kanssa seisten tai jaloitellen.
  • Pidä palavari työkavereiden kanssa seisten tai pitäkää yhdessä kävelykokous.

 

Lue lisää aiheesta:

Selkäkanava