Kävely ja sauvakävely

Sauvakävely kehittää vartalon lihaksia ja vahvistaa selkää.

Kävelyä kannattaa harrastaa niska- ja selkäkivusta huolimatta säännöllisesti. Kävely pitää selän ja vartalon lihakset aktiivisina. Tehostunut hengitys sekä käsien ja jalkojen myötäliikkeet parantavat selkärangan liikkuvuutta. Kävely myös ennaltaehkäisee selkäkivun uusiutumista.

Kävely on helppo liikuntamuoto, sillä se ei vaadi erityisiä järjestelyjä. Kävely edistää kuntoutumista myös erilaisten selkäleikkauksien jälkeen.
 

Sauvakävely kehittää vartalon lihaksia

Sauvakävely sopii useimmille akuuteimman niska- ja selkäkivun jälkeen. Sauvakävely aktivoi leveää selkälihasta tavallista kävelyä enemmän. Sauvakävelyssä ylävartalo nojaa hieman eteenpäin, jolloin selkälihakset aktivoituvat. Sauvat tehostavat ylävartalon ja rintarangan kiertoliikettä sekä aktivoivat hartioiden ja lapaluiden liikettä. Sauvojen tasapainoittavan vaikutuksen ansioista lonkkanivelen ojentuminen kävelyn varvastyöntövaiheessa paranee ja lantionseudun käyttö tehostuu. 

Sauvakävely auttaa myös usein niskaoireisiin, kun yläselän liikkuvuus paranee ja hartiat rentoutuvat. 

 

Sauvakävelyn tekniikka

Oikeassa sauvakävelytekniikassa hartiat pysyvät rentoina, ylävartalo tekee tehokkaasti töitä ja askel ”rullaa”. Ylävartalo nojaa hieman eteenpäin.

Tekniikan harjoittelu kannattaa aloittaa roikottamalla sauvoja rennosti alhaalla suorilla käsillä ja hakemalla kävelyrytmiä. Kun rytmi löytyy, askeleeseen yhdistetään vastakkaisen käden sauvatyöntö taakse. Kun sauvojen hihnoihin tuetaan, sormet aukeavat kädensijoista ja ylävartalo kiertää käsiojennukseen mukaan. Käsi heilahtaa rennosti takaisin eteen niin, että sauva pysyy navan alapuolella. 
 
Nainen sauvakävelee
Ylämäkitekniikka
  • Ylämäessä on helpompi oppia oikea sauvakävelytekniikka.
  • Ylämäkeen kävely muuttaa vartalon asentoa ja raajojen käyttöä.
  • Alaraajojen lihakset kuormittuvat enemmän ylämäkeen käveltäessä, mutta niveliin kohdistuu vähemmän iskua.
  • Sauvatyöntö vartalolinjan taakse vahvistuu ja käsien käyttö on voimakkaampaa.
  • Jalkaterillä ponnistetaan voimakkaasti eteenpäin.
     

Alamäkitekniikka

  • Mitä jyrkempi alamäki, sitä enemmän nojataan vartalolla taaksepäin.
  • Koukista lonkkaa ja polvia, jolloin vartalon painopiste siirtyy alemmaksi.
  • Lyhennä askelpituutta.
  • Ota tukea mäestä suuntaamalla sauvoja takaviistoon.



Sauvakävelijän muistilista

  • Pidä katse suunnattuna eteenpäin ja hartiat alhaalla.
  • Anna ylävartalon ja lantion kiertyä liikkeen mukana.
  • Pidä sauvat lähellä vartaloa ja ote rentona. Käsi aukeaa työnnön lopuksi.
  • Sauvatyöntö tapahtuu hartialinjan takana.
  • Sauva osuu maahan vastakkaisen jalan kantapään taakse askeleen puoliväliin.
  • Sauvojen suunta on koko suorituksen ajan taaksepäin.
     

Suomen Ladun mukaan sopiva sauvan mitta on oma pituus - 55 cm. Esimerkiksi jos olet 165 cm pitkä, sopiva sauvojen pituus on 165-55=110 cm.

Otteen tulee olla herkkä ja käden auettava työnnön lopuksi.
 

Lue lisää sauvakävelystä Suomen Ladun sivuilta

Selkäkanava