Joogasta on hyötyä alaselkäkipuun

Jooga hoitaa kipeää selkää kokonaisvaltaisesti

Jooga on itsehoitomenetelmä, joka antaa keinot hoitaa kehoa kokonaisvaltaisesti. Joogaharjoittelun on todettu parantavan alaselän toimintakykyä ja lievittävän kipua pitkittyneessä alaselkäkivussa. Joogan teho perustuu sen monipuolisuuteen. Liikkeisiin yhdistetään hengitys, lihasten aktivointi ja liikeratojen avaaminen.

Joogaan kuuluu:

  • lämmittäviä, dynaamisia liikesarjoja
  • tasapainoliikkeitä seisten
  • asanoita eli asentoja, joissa viivytään pitkään liikkuvuutta tai voimaa lisäten
  • jatkuvia liikesarjoja syviä lihaksia aktivoiden ja selkärankaa pidentäen
  • pystyasennossa tehtäviä ala- ja yläraajojen sekä keskivartalon yhdistäviä voima-, tasapaino- ja liikkuvuusosioita
  • erilaisia lankku- ja sivulankkuvariaatiota, jotka vahvistavat tehokkaasti vatsalihaksia ja keskivartaloa
  • istuen ja makuulla tehtäviä lonkkien, selkälihasten, etu- ja takareisien avauksia sekä selän taivutuksia ja kiertoja
  • rentoutuminen

 

Harjoituksissa avataan ja aktivoidaan koko lihaskalvoketjut, joiden katsotaan liittyvän meridiaaneihin, energiakanaviin. Liikkeiden vuorottelun ja hengityksen ansiosta kireät lihakset rentoutuvat ja aineenvaihdunta sekä verenkierto tehostuvat. Hengitys- ja rentoutumistekniikoilla vähennetään lisäksi stressistä johtuvia kehon jännitystiloja. Joogaliikkeet parantavat myös ryhtiä. Kipeän selän kanssa on suositeltavaa tehdä harjoitukset kehoa kuulostellen, välttäen pakottamista ääriasentoihin ja äärivenytyksiin. Säännöllisellä matalatehoisella harjoittelulla on mahdollista, että kehon valmiudet lisääntyvät asteittain ja samalla kiputilat vähenevät. 

 

Kokeile joogaliikkeitä

Saunajoogaliikkeet ovat selkäkipuiselle turvallinen joogalaji, sillä istuma-asento saattaa helpottaa lantion oikean asennon hallintaa ja lämpö tekee hyvää lihaksille, nivelille ja rangalle. 

 

 

Selkäkanava