Selkäkipuiselle sopivat kengät

Jalkojen terveys vaikuttaa koko kehon hyvinvointiinJalkojen terveys ja toimintakyky vaikuttavat koko kehon hyvinvointiin. Hyvät kengät, sukat ja pohjalliset vaimentavat selkään kohdistuvia iskuja. Liikunta parantaa tuki- ja liikuntaelimistön yleiskuntoa ilman rasitusperäisiä oireita, kun käytetään oikeanlaisia jalkineita. Hyvä jalkine sallii jalkaterän normaalit liikkeet. Kengän iskunvaimennus on tärkeää ja hyvä kenkä tukee myös jalan luonnollista toimintaa askelluksessa.
 
Jalkinevalintaan vaikuttavat jalan toiminnallisuus, kenkien käyttötarkoitus sekä liikkumisen määrä ja liikkumisalusta.
 

10 vinkkiä sopivien kenkien valintaan:

 

1. Älä osta liian pieniä kenkiä. Kengän kokonumeroa ei kannata valita vanhasta muistista, vaan kengässä on oltava 0,5-1 cm käyntivara, jotta varpailla on mahdollisuus työskennellä varvastyönnössä eikä kenkä paina varpaita. Jalat turpoavat myös päivän aikana, huomioi tämä ostaessasi kenkiä.

2. Väärän kokoinen tai väärin muotoiltu kenkä voi tuottaa kipua nilkkoihin, joista se voi heijastua polvien kautta lonkkaan ja aina selkään asti.

3. Kenkien tulee tukea sinun jalkaasi, eli niiden tulisi olla sopivan kiertojäykät. Kenkien kantakupin pitäisi tukea kantapäätä ja kengän etuosan pitäisi sallia jalkaterän spiraaliliike (testi: kierrä kenkää kuin tiskirättiä, kengän tulisi joustaa vain hieman molempiin suuntiin). Kenkien ei ole kuitenkaan tarkoitus muokata jalan asentoa liikaa tai yli korjata virheasentoja. Jalkaterän ja nilkan jumpalla voit parantaa jalkaterän ja nilkan ryhtiä, vahvistaa jalan lihaksia ja kehittää tasapainoa.

4. Jalkineen tulee taittua päkiän kohdalta eli samasta kohdasta kuin jalkapohja taittuu. 

5. Kengän pohjan on hyvä olla liukumaton. Liukkaissa talviolosuhteissa riittävä pito saadaan käyttämällä liukuesteitä kengän pohjassa.

6. Mikäli jalkaterän lihaksistossa ja/tai nivel- sekä luustorakenteessa on jotain ongelmia, jalkineissa voidaan käyttää esimerkiksi yksilöllisesti muotoiltuja tukipohjallisia.

7. Kasvaville lapsille ei suositella korkokenkiä. Jalan kasvuvaiheessa korkeat korot saattavat myötävaikuttaa virheasentojen syntymiseen.

8. Korkokengillä kävellessä varpaiden ei kuulu jännittyä. Kengänkoron tulee olla enintään 2-4 cm ja kantaosan luja ja kapea, jotta käveleminen on turvallista.

9. Seisomatyössä kenkiä kannattaa päivän aikana vaihdella ainakin muutamia kertoja.

10. Älä juokse alussa pitkiä matkoja uusilla juoksukengillä, totuttele uusiin kenkiin pikkuhiljaa. Muista myös vaihtaa juoksukengät riittävän usein, sillä niiden joustavuus vähenee käytössä. 

 

Lisätietoja selästa ja selän hoidosta

 

Selkäkanava