Muista hyvät työasennot renkaiden vaihdossa

Renkaidenvaihto kannattaa tehdä selkää säästäenAutonrenkaiden vaihdossa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota työasentoihin. Oikeilla työasennoilla voit välttää äkilliset lipsahdukset ja selän kipeytymiset.
 
Renkaiden vaihtoon kannattaa myös varata riittävästi aikaa, sillä kiireessä sattuu vahinkoja helpommin.
 

Renkaiden vaihto ergonomisesti

  • Lämmittele lihaksia ennen renkaiden vaihtoa tekemällä kyykistyksiä, vartalon kiertoliikkeitä sekä käsivarsien ja olkapäiden pyörityksiä.

  • Siirrä renkaat auton lähelle esimerkiksi kotti- tai nokkakärryillä. Kanna rengas hallitussa asennossa lähellä vartaloa tai vieritä rengasta lyhyitä matkoja.
     
  • Kun irrotat pölykapselin, koukista polvia ja pidä rintakehä ja alavartalo suunnattuna kohti rengasta. Vaikka työvaihe on kevyt, vältä riuhomista ja repiviä liikkeitä.
     
  • Kun avaat ja kiristät renkaan pultteja, työskentele toispolviseisonnassa, polvillasi tai kyykyssä. Seisten selän asento jää kumaraksi, mikä voi rasittaa ristiselkää. Jos joudut käyttämään pulttien avaamisessa voimaa, esimerkiksi painamaan jalalla avainta, varo, ettei jalkine lipeä liukkaan avaimen varren pinnalta. Äkillisen lipeämisen seurauksena voi kaatua.

  • Jos käytät auton omaa tunkkia, paras asento on olla toispolviseisonnassa tai maassa polvillaan, jotta pystyt pitämään selän suorassa. Myös hallitunkkia käyttäessäsi pystyt pitämään selän suorana joustamalla polvista tai asettumalla toispolviseisontaan. 

  • Kun irrotat tai nostat rengasta, jännitä keskivartaloa kevyesti ja tehosta näin vartalonlihasten tukea selälle. Rengasta nostaessasi käytä jalkalihaksia, vältä nostamista käsillä ja hartioilla. 
     
  • Huomioi turvallisuus kaikissa työvaiheissa. Jos mahdollista, tee työ valoisaan aikaan, sillä se vähentää osaltaan tapaturmariskiä. Muista tarkistaa rengaspaineet.


Vinkkejä nostotekniikkaan 

 

Katso myös

 

Selkäkanava