Vinkit kesäpuuhiin

Kesäaskareet, kuten puutarhatyöt, marjanpoiminta, matonpesu ja halonhakkuu ovat mainiota hyötyliikuntaa. On hyvä muistaa, että kaikkea ei tarvitse saada valmiiksi kerralla. Maltathan siis olla rehkimättä liikaa: Muista pitää taukoja ja jaa töitä useammalle päivälle. Tee myös palauttavia liikkeitä askareiden lomassa ja niiden jälkeen.

Vinkkejä marjanpoimintaan

  • Kehon yksipuolista kuormitusta ja raajojen puutumista voit vähentää vaihtelemalla asentoa useasti, noin kymmenen minuutin välein tai ennen kuin raajat puutuvat. Tauota maasta poimintaa nousemalla välillä myös ylös ja ojenna selkääsi.

  • Vaihtele perinteistä kyykkyasentoa poimimalla marjoja välillä toispolvikyykyssä, istuen matalalla retkituolilla tai esimerkiksi ämpärillä, ja seisten käyttämällä apuna pitkävartista marjapoimuria. 

  • Vadelmien poiminnassa kätevä apuväline on kaulaan ripustettava pieni keräysastia. Se vapauttaa molemmat kädet keräystyöhön, eikä astiaa tarvitse kannatella. Kun pieni astia tulee täyteen, voi sen tyhjentää isompaan ämpäriin. 

  • Venyttele vielä kotona kevyesti poimintasession jälkeen. Tee esimerkiksi venyttelyjumppa.

Matonpesussa voima lähtee keskivartalosta   

  • Jos käytössä ei ole mattolaituria tai pesupöytää, ota pesuvälineeksi pitkävartinen harja.

  • Matonpesijän voimanlähde on hyvä keskivartalon tuki. Aktivoi keskivartalo vetämällä napaa kevyesti sisään ja yritä pitää keskivartalossa pieni jännitys koko pesun ajan.

  • Tee pesutyö vartalon edessä ja siirrä mattoa pesun edetessä. Vaihda pesukättä silloin tällöin. Voit ottaa vapaalla kädellä tukea pesupöydästä.

  • Kun käsittelet märkää mattoa, nosta jaloilla älä selällä. Pidä mattoa lähellä kehoasi, näin taakka on helpompi kantaa ja selkä pysyy hyvässä asennossa.

​Muistathan pestä matot niille tarkoitetuilla pesupaikoilla tai kuivalla maalla laiturin sijaan, ettei pesuvesi huuhtoudu suoraan luonnonvesiin.

 

Jousta jaloilla halonhakkuussa

  • Asetu tukevaan, lantiota hieman leveämpään haara-asentoon.

  • Pidä polvet koukussa, alaselkä luonnollisessa notkossa ja hartiat alhaalla rentoina.

  • Aktivoimalla keskivartalon saat lyöntiin lisää voimaa. Vinkki: Kun puhallat ilmaa ulos lyönnin mukana keskivartalo aktivoituu tehokkaammin. 

  • Jousta polvilla, kun kirves iskeytyy puuhun. Pidä alaselkä luonnollisessa notkossa lyönnin alusta loppuun, älä pyöristä alaselkää.

  • Kun pinoat ja kannat halkoja, muista hyvä nostotekniikka.

Muista turvallisuus. Tähtää itseesi nähden pöllin uloimpaan reunaan. Huolehdi myös, että kirves on käteesi sopiva ja hakkuupölkky sopivan korkuinen.
 

Lisää ergonomiavinkkeja kotiin ja työpaikalle

 

Selkäkanava