Tervetuloa tohtori Vahvaselän vastaanotolle

Tohtori Vahvaselkä

Iskikö noidannuoli? Vaivaako iskias? Miten alaselkäkipua voi ehkäistä? Tohtori Vahvaselän vastaanotolta saat ohjeita ja vinkkejä selän sekä niskan hoitoon – ilman ajanvarausta. 

Selkäkipu ja kivun hallinta

Alaselkäkipu on yleinen vaiva, josta toipuminen vie tavallisesti päiviä tai enintään viikkoja. Selkäsi kipeytyessä sinun on tärkeää ymmärtää, mistä selkäoireesi johtuvat ja mitä voit itse tehdä, kun selkä on kipeä. Olennaista on rohkaistua liikkumaan ja käyttämään selkää kivuista huolimatta. 

 

Selän hoito

Voit pitää omatoimisesti huolta selästäsi ja siten myös ennaltaehkäistä kipuja: liiku säännöllisesti, vahvista lihaksia, huolehdi oikeista työasennoista ja työn tauotuksista, vältä lihavuutta ja tupakointia.

 

Hoida niskakipua oikeinNiskakipu ja kivun hallinta

Aktiiviset ja omatoimiset keinot toimivat parhaiten, jos niska on jumissa ja kipeä. Parasta niskakipujen hoitoa ja ennaltaehkäisyä on vaivojen aiheuttajiin puuttuminen ja omien asentotottumusten muuttaminen.
 

 

Vinkkejä hyvän patjan ja tyynyn valintaanVinkkejä kotiin ja vapaa-ajalle

Hyvä ergonomia auttaa kodin askareissa. Tutustu oikeisiin työasentoihin, ohjeisiin sopivan patjan, tyynyn ja kenkien valintaan, selän lepo- ja rentoutusasentoihin sekä tehokkaisiin jumppaohjeisiin niska-hartiaseudulle ja alaselälle.

 Hyvä työtuoli istuu hyvin omaan vartaloon ja käyttötarkoituksiin

 

Ohjeita työpaikalle

Istuminen lisää alaselän kuormitusta, mutta sillä ei kuitenkaan ole todettu olevan suoraa yhteyttä alaselkäkipuihin. Työn tauottaminen ja työliikkeiden vaihtelu kuormittavat selkää tasapainoisesti.

Hyvin suunniteltu työpiste, säädettävä työtuoli ja -pöytä mahdollistavat työasentojen monipuolisen vaihtelun. Muista myös tauottaa työtäsi. Suosituksena on, että tuolista noustaan ylös vähintään kerran puolessa tunnissa: kävelemään, jumppaamaan tai venyttelemään. 


Vinkkejä matkustamiseen

Kiinnitä huomiota autolla ajaessasi hyvään ajoasentoon ja ajamisen tauottamiseen. Jo pienetkin liikuntahetket auttavat parantamaan kehosi aineenvaihduntaa, aktiivisuustasoa ja energiankulutusta. Jos matkustat lentokoneella, junalla tai bussilla, nouse ajoittain ylös, liikuttele säännöllisesti jalkoja ja muuta istuma-asentoasi.

 


Ergonomisessa kantorepussa on mukava kantaa lasta

Selän hoito raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen

Säännöllinen liikunta raskauden aikana auttaa ehkäisemään selkävaivoja, lantionpohjan ongelmia ja ylläpitämään yleistä lihaskuntoa. Harjoittelussa on tärkeää, että tarkkailet omia tuntemuksiasi ja kuuntelet kehosi viestejä. 


Mistä saat vertaistukea ja selkäneuvontaa?

Selkäyhdistykset tarjoavat muun muassa liikuntaryhmiä, vertaistukea ja virkistystoimintaa. Selkäliiton keskustelupalstalla voit keskustella selän terveyteen liittyvistä asioista ja selkäongelmista.  

 

Kysy Tohtori Vahvaselältä!

Millaiset asiat sinua askarruttavat selän ja niskan hoidossa?  Tohtori Vahvaselkä vastaa kysymyslomakkeella lähetettyihin kysymyksiin säännöllisin väliajoin ja kysymykset vastauksineen ovat aina luettavissa Selkäkanavalla. Kysymysten lähettämisen ajankohdista saat tietoa seuraamalla Selkäkanavaa Facebookissa.

 

Tervetuloa tohtori Vahvaselän Selkäkouluun

 

Tohtori Vahvaselän Selkäkoulu

 

 

Selkäkanava