Viisi vinkkiä kesäliikuntaan – Kokeile uutta ja nauti luontoliikunnasta

Mediatiedote 23.6.2020
Kuva: Pixabay

Selkä tarvitsee säännöllistä liikettä pysyäkseen terveenä ja toimintakykyisenä. Poikkeusoloissa arkiliikunta ja liikunnan harrastaminen on vähentynyt, mutta moni on suunnannut askeleensa ulos luontoon. Kesäinen luonto tarjoaakin oivat puitteet liikkumiseen. Lue Selkäliiton vinkit kesäliikuntaan.

Selkä tykkää monipuolisesta liikunnasta ja säännöllinen liikunta ehkäisee selkävaivoja. Kesä on otollista aikaa kokeilla uusia liikuntalajeja, ja kesäinen luonto tarjoaa liikunnan harrastamiseen upeat, ilmaiset puitteet. Esimerkiksi pururatoja, portaita, ulkokuntosaleja, luonnon vesiä ja erilaisia metsämaastoja kannattaa hyödyntää. Lisäksi monia lajeja, esimerkiksi melontaa tai SUP-lautailua pääsee kokeilemaan edullisesti. Myös hyötyliikunta, kuten marjastus, pihatyöt ja pyöräily, ylläpitää selän kuntoa.

– Tänä keväänä meidän kaikkien on pitänyt olla avoimia uudelle ja uskaltaa kokeilla. Monet ovat kokeilleet esimerkiksi nettijumppia, ja se on avannut uuden tavan harrastaa. Ennen kaikkea kevään aikana erilaiset ulkoliikuntalajit ja luontoliikunta ovat kasvattaneet suosiotaan. Ne ovatkin mitä parhainta kesäliikuntaa, Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola kertoo.

Mies juoksee metsässä. Viisi vinkkiä liikuntaan

  1. Riko rutiineja ja kokeile uutta liikuntamuotoa. Lajikokeilut tarjoavat uusia elämyksiä ja keholle uudenlaista haastetta.
  2. Hyödynnä paikkakuntasi ulkoliikuntapaikkoja ja -maastoja. Ulkona liikkuminen on ilmaista ja virkistää mieltä.
  3. Hyötyliiku. Poimi marjoja, puuhaile puutarhassa, pyöräile tai kävele kauppaan tai tutustu lomakohteeseen jalkaisin auton sijaan.
  4. Rentoudu luonnossa liikkuen. Samoile metsässä, ihaile kauniita maisemia ja kuuntele metsän ääniä. Rentoutuminen vähentää kehon jännittyneisyyttä, rauhoittaa mieltä ja lievittää kipuja.
  5. Ota iisisti. Sekä keho että mieli tarvitsevat aikaa myös palautua työstä. Palautumista edistää mikä tahansa itselle mieluinen toiminta, kuten liikunta tai muu harrastus, ystävien tapaaminen tai leppoisa oleskelu.
     

Lue lisää vinkkejä kesäliikuntaan Selkäliiton Selkäkanavalta.

Lisätietoja medialle:
selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola, puh. 050 465 7884, maria.sihvola(a)selkaliitto.fi

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 31 selkäyhdistystä, joissa on noin 8 600 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset järjestävät jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja ohjeita selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.

Facebook: Selkäliitto ja Selkäkanava 
Twitter: @Selkaliitto 
Instagram: @selkakanava 
Youtube: Jumppakissa

 

Selkäliitto