Selkäviikolla 15.-21.10. rakastetaan selkää

Mediatiedote 5.10.2018

Valtakunnallista selkäviikkoa vietetään 15.-21. lokakuuta. Selkäviikon ja maailman selkäpäivän (16.10.) tämänvuotinen teema on ”Rakasta selkääsi” ("Love Your Spine"). Teemalla kannustetaan ihmisiä huolehtimaan selästään ja suhtautumaan siihen rakastavasti. Selkäviikolla paikallisissa selkäyhdistyksissä on maksuttomia, kaikille avoimia tapahtumia.

Selkä tarvitsee liikettä pysyäkseen toimintakuntoisena ja terveenä. Tutkimusten mukaan monipuolinen ja säännöllinen liikunta suojaa selkävaivoilta, ja liikunnalla on myös kipua lievittävä vaikutus. Selkäkipuisen kannattaa kokeilla eri liikuntamuotoja ja löytää itselleen mieluisin tapa liikkua. Se voi olla myös arkiliikuntaa. Kuntoutumisessa ja selkäkivusta toipumisessa keskeistä on myös oma suhtautuminen kipuun.

– Kipeää selkää ei kannata kokea vihollisena, vaan tärkeää olisi kuunnella omaa selkäänsä ja ymmärtää kivun syitä. Selkäkipuisen on hyvä pohtia, auttaako kipuun liike tai liikunta, voiko ergonomiaa arjessa tai työssä parantaa vai kaipaavatko selkä ja mieli rentoutumista ja aikaa palautumiseen, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Lue Selkäliiton vinkit selän hyvinvointiin: Näin rakastat selkääsi

Maksuttomia tapahtumia selkäyhdistyksissä

Selkäviikolla paikalliset selkäyhdistykset eri puolilla maata järjestävät maksuttomia ja kaikille avoimia tapahtumia, esimerkiksi luentoja ja liikuntalajikokeiluja. Tapahtumia järjestävät seuraavat selkäyhdistykset: Heinolan Seudun Selkäyhdistys, Kanta-Hämeen Selkäyhdistys, Keski-Suomen Selkäyhdistys, Kuopion Selkäyhdistys, Lieksan Selkäyhdistys, Mikkelin Seudun Selkäyhdistys, Pohjois-Karjalan Selkäyhdistys, Pääkaupunkiseudun Selkäyhdistykset, Satakunnan Selkäyhdistys, Seinäjoen Seudun Selkäyhdistys, Selkäyhdistys Kotkan Selkä, Selkäyhdistys SalpausSelät, Suur-Salon Selkäyhdistys, Tampereen Seudun Selkäyhdistys, Turun Seudun Selkäyhdistys ja Vaasan Selkäyhdistys. Lisäksi Selkäliiton asiantuntijat jakavat selkätietoa maailman selkäpäivänä Helsingissä.

Tietoja tapahtumista on koottu Selkäliiton Selkäviikko-sivulle.

Osallistu myös somessa

Selkäviikkoon ja maailman selkäpäivään voi osallistua myös sosiaalisessa mediassa. Oman tapahtumansa, selkätarinansa tai -kuvansa voi jakaa aihetunnisteilla #selkäviikko ja #rakastaselkääsi tai kansainvälisillä hashtageilla #LoveYourSpine ja #WSD2018.

Selkävaivat ovat yleisiä ja aiheuttavat merkittäviä kustannuksia

• Jopa 80 prosenttia suomalaisista kärsii selkäkivuista jossain vaiheessa elämäänsä. Viimeisen 30 päivän aikana selkäkipua oli kokenut 44 prosenttia miehistä ja 48 prosenttia naisista. Suurin osa selkäkivusta on kuitenkin hyväennusteista, eikä selkäkipuun liity sairautta.
  • Selkäoireet ovat yleisimpiä syitä sairauspoissaoloihin. Kela maksoi viime vuonna sairauspäivärahoja selkäsairauksien takia noin 97,2 miljoonaa euroa ja korvattuja päiviä oli yli 1,7 miljoonaa.
  • Selkäkivuille altistavia tekijöitä ovat esimerkiksi liikunnan vähäisyys, ylipaino, tupakointi, psykososiaaliset tekijät (stressi, masennus, heikentynyt työtyytyväisyys), raskas fyysinen työ ja tapaturmat.

Selkäviikkoa vietetään vuosittain lokakuussa viikolla, joka ajoittuu maailman selkäpäivän (16.10.) yhteyteen. Teemaviikolla tuodaan esiin selän terveyden ja hyvinvoinnin tärkeyttä sekä rohkaistaan ihmisiä pitämään huolta selästään ja pysymään aktiivisina.

Selkäliitto ry, toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla(a)selkaliitto.fi

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliitto täyttää tänä vuonna 30 vuotta, ja liiton juhlavuoden teema on Rakasta selkääsi – se kannattaa. Sinua.