Selkäranka-palkinto Pirkko Heinolle

Mediatiedote 22.11.2015

Selkäliiton Selkäranka-palkinto on tänä vuonna myönnetty liiton pitkäaikaiselle puheenjohtajalle Pirkko Heinolle. Järjestyksessään viides palkinto luovutettiin Heinolle Selkäliiton syyskokouksessa 22.11. Lahdessa. Selkäranka-palkinto annetaan henkilölle, joka on omalla toiminnallaan edistänyt selkätietoutta ja vienyt Selkäliittoa eteenpäin.

Pirkko Heino on toiminut Selkäliiton puheenjohtajana vuodesta 2007. Tätä ennen hän toimi liiton varapuheenjohtajana vuosina 2000–2007. Heino on ansiokkaasti ollut kehittämässä Selkäliiton toimintaa aloittamalla selkäneuvontatoiminnan valtakunnallisen Selkäneuvoja-projektin myötä (2003–2006). Hänen puheenjohtajakaudellaan on uudistettu Selkäliiton jäsenlehteä sekä aloitettu ja saatettu päätökseen mittava projekti, jossa luotiin selän itsehoitoa edistävä verkkopalvelu Selkäkanava.fi. Palvelu tarjoaa maksutonta tietoa selkäkivusta, selän hoidosta ja ergonomiasta sekä liikuntaohjeita selälle ja niska-hartiaseudulle. Lisäksi Heinon kaudella liiton jäsenyhdistyksiä on alettu tukea muun muassa toimintatonniavustuksilla.

– Arvostan suuresti Selkäranka-palkintoa. Se on aiemmin jaettu vain lääketieteen ja kuntoutuksen asiantuntijoille. Koen, että palkinto on kiitos pitkäjänteisestä järjestötyöstä ja vapaaehtoistoiminnasta, Pirkko Heino totesi kiitospuheessaan.

Pirkko Heinolle luovutettiin Selkäliiton syyskokouksessa myös SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry:n kultainen ansiomerkki pitkäaikaisesta hyvinvointia ja terveyttä edistävästä toiminnasta.

Turkulainen Heino on toiminut lukuisissa eri sosiaali- ja terveysalan luottamustehtävissä vuodesta 1980. Hän on muun muassa Turun Seudun Selkäyhdistyksen puheenjohtaja ja yhdistyksen TULE tutuksi -projektin ohjausryhmän puheenjohtaja. Hän on toiminut Turun Vammaisneuvostossa sen perustamisesta vuodesta 1981 lähtien ja on nyt vammaisneuvoston varapuheenjohtaja. Hän on myös Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveysturvayhdistyksen ja Varsinais-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Vasso Oy:n hallituksissa sekä Turun Seudun Vammaisjärjestöt TVJ ry:n kunniapuheenjohtaja. Päätyönään Heino työskentelee Palveluyhdistys Kasevan toiminnanjohtajana Kaarinassa.

Selkäliitto ry, puheenjohtaja Pirkko Heino, puh. 0400 600 906
Viestinnän yhteyshenkilö: tiedottaja Pia Bilund, puh. 045 121 8920, pia.bilund(a)selkaliitto.fi