Selkäliitto 30 vuotta: Rakasta selkääsi – se kannattaa. Sinua

Mediatiedote 8.3.2018

Selkäliiton perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 30 vuotta. Juhlavuottaan liitto viettää teemalla ”Rakasta selkääsi – se kannattaa. Sinua.” Liitto haluaa kannustaa ihmisiä suhtautumaan selkäänsä rakastavasti ja kertoo, miten pienillä teoilla voi vaikuttaa selän hyvinvointiin.

Kun Selkäliitto perustettiin vuonna 1988, sen tarkoituksena oli auttaa selkäsairauksista kärsiviä ihmisiä edistämällä selkäsairauksien tutkimusta ja kuntoutusta sekä tehostamalla valistus- ja virkistystoimintaa.

– Tehtävämme on yhä ajankohtainen, sillä jopa 80 prosenttia suomalaisista kokee selkäkipuja jossain vaiheessa elämäänsä ja selkäoireet ovat yleisimpiä syitä sairauspoissaoloihin. Haluamme yhdessä jäsenyhdistystemme kanssa edistää kansalaisten selkäterveyttä, toimintakykyä ja hyvinvointia, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio toteaa.

Selkäliitto antaa neuvontaa ja välittää ajankohtaista tietoa selän terveydestä sekä tukee ja kouluttaa selkäyhdistyksiä. Paikalliset yhdistykset eri puolilla maata tarjoavat ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia.

Juhlavuosi näkyy vuoden aikana liiton kampanjoissa, tapahtumissa ja viestinnässä. Esimerkiksi toukokuussa liitto järjestää kaikille avoimen Meren Selkä -juhlaristeilyn. Juhlavuosi huipentuu syksyllä Helsingissä pidettävään juhlaseminaariin.

Näin rakastat selkääsi – vinkkejä selän hyvinvointiin

Selkä tarvitsee liikettä pysyäkseen toimintakuntoisena. Tutkimusten mukaan monipuolinen ja säännöllinen liikunta suojaa selkävaivoilta, ja liikunnalla on myös kipua lievittävä vaikutus. Selkäkipuisen kannattaa kokeilla eri lajeja ja löytää itselleen sopivin tapa liikkua. Kuntoutumisessa ja selkäkivusta toipumisessa keskeistä on myös oma suhtautuminen.

­– Kipeää selkää ei kannata kokea vihollisena, vaan tärkeää olisi kuunnella omaa selkäänsä ja ymmärtää kivun syitä. Selkäkivussa itsehoito on merkittävässä osassa ja selkäkipuisen kannattaa pohtia, auttaako kipuun liike tai liikunta, voiko ergonomiaa arjessa tai työssä parantaa vai kaipaavatko selkä ja mieli rentoutumista ja aikaa palautumiseen, Töyrylä-Aapio kertoo.

Näillä Selkäliiton vinkeillä jokainen meistä voi rakastaa – liikuttaa, hoitaa ja helliä selkäänsä.

1. Liikuta selkääsi. Selkä tykkää monipuolisesta liikunnasta. Myös kipeä selkä tarvitsee liikettä toipuakseen. Säännöllinen liikunta vahvistaa kehon omia kivunsäätelyjärjestelmiä, parantaa selän toimintakykyä ja vähentää selkäkipua. Selkäkipuiselle sopivia liikuntamuotoja ovat esimerkiksi kävely, pyöräily ja vesijuoksu.
  2. Jaksota rasitusta. Selkäkipu johtaa usein liikkumisen välttämiseen ja selän käytön varomiseen. Kipeä selkä tarvitsee kuitenkin sopivassa suhteessa liikettä ja lepoa toipuakseen. Jaksota rasitusta ja liikuntaa pienempiin eriin.
  3. Tauota työtäsi. Työn tauottaminen virkistää sekä kehoa että mieltä ja parantaa keskittymiskykyä työtehtäviin. Nouse siis ylös tuolista, jaloittele, juo lasi vettä tai tee taukojumppa.
  4. Ota iisisti. Sekä keho että mieli tarvitsevat aikaa myös palautua. Palautumista edistää mikä tahansa itselle mieluinen toiminta, kuten harrastus, ystävien tapaaminen tai vaikka leppoisa oleskelu.
  5. Arvosta unta. Unihäiriöt voivat aiheuttaa tai pahentaa selkäkipuja. Riittävä ja hyvälaatuinen uni on tärkeää sekä aivojen että kehon toiminnan palautumiselle.
  6. Suhtaudu kipuun lempeän hyväksyvästi. Selkäkipu ei ole mukava asia, mutta se ei ole vaarallista. Aivot toimivat kuin vahvistin: mitä enemmän liität kipuun huolta ja ajatuksia, sitä kovemmaksi selkäkipu muuttuu.
  7. Ole armollinen itsellesi. Kun selkä on kipeä, älä vaadi itseltäsi liikaa. Aseta kohtuullisia tavoitteita ja iloitse pienistäkin päivittäisistä onnistumisista. Osoita myötätuntoa ja rakkautta itseäsi ja selkääsi kohtaan.

Harjoitusohjeita selän liikuttamiseen ja rentouttamiseen löydät Selkäliiton Selkäkanavalta.

Selkäliitto ry, toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla(a)selkaliitto.fi

Facebook: Selkakanava

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliitto täyttää tänä vuonna 30 vuotta, ja liiton juhlavuoden teema on Rakasta selkääsi – se kannattaa. Sinua.