Neljä viidestä kokee selkäkipuja – Selkäviikko kannustaa suhtautumaan selkään rakastavasti

Mediatiedote 15.10.2018

Selkävaivat koskettavat maailmanlaajuisesti jopa miljardia ihmistä. Suomalaisista noin 80 prosenttia kärsii selkäkivuista jossain vaiheessa elämäänsä. Selkäoireet ovat myös yleisimpiä syitä sairauspoissaoloihin. Selän terveyteen ja selkäkipujen ennaltaehkäisyyn kiinnitetään huomiota erityisesti tänään alkavalla selkäviikolla sekä maailman selkäpäivänä, jota vietetään 16.10. Selkäviikon ja kansainvälisen selkäpäivän tämänvuotinen teema on ”Rakasta selkääsi”.

Selkäterveyden edistämisessä paras keino on ennaltaehkäisy. Monipuolinen ja säännöllinen liikunta ylläpitää selän hyvinvointia. Lisäksi liikunta virkistää mieltä ja rentouttaa.

– Liikunta tuottaa monelle iloa. Sitä ei kannata lopettaa, vaikka olisikin kipuja. Jos pelkää selkäkipuja, siitä seuraa usein ahdistuneisuutta ja turhautumista. Selkäkipuinen voi aloittaa vaikka vesijuoksusta tai joogasta. Tärkeintä on löytää itselle mieluisin tapa liikkua. Myös arkiliikunta on tärkeää. Kivusta huolimatta arjesta kannattaa tehdä sellaista kuin haluaa, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Selkäliitto kannustaa ihmisiä suhtautumaan selkäänsä rakastavasti ja kipuun lempeän hyväksyvästi.

– Kipeää selkää ei kannata kokea vihollisena, vaikka kipua ei voi hallita. Kipu tulisi kohdata. Jos tuntuu, että se on yksin vaikeaa, siihen kannattaa hakea apua ammattilaisilta, Töyrylä-Aapio tähdentää.

Selkäliiton vinkit selän hyvinvointiin: Näin rakastat selkääsi

Maksuttomia tapahtumia paikallisissa selkäyhdistyksissä

Selkäviikolla paikalliset selkäyhdistykset eri puolilla maata järjestävät maksuttomia ja kaikille avoimia tapahtumia, esimerkiksi luentoja ja liikuntalajikokeiluja. Tietoja tapahtumista on koottu Selkäliiton Selkäviikko-sivulle

Selkäviikkoon ja maailman selkäpäivään voi osallistua myös sosiaalisessa mediassa. Oman tapahtumansa, selkätarinansa tai -kuvansa voi jakaa aihetunnisteilla #selkäviikko ja #rakastaselkääsi tai selkäpäivän kansainvälisillä hashtageilla #LoveYourSpine ja #WSD2018.

Faktoja selkäkivusta

• Jopa 80 prosenttia suomalaisista kärsii selkäkivuista jossain vaiheessa elämäänsä. Viimeisen 30 päivän aikana selkäkipua oli kokenut 44 prosenttia miehistä ja 48 prosenttia naisista. Suurin osa selkäkivusta on kuitenkin hyväennusteista, eikä selkäkipuun liity sairautta.
  • Selkäoireet ovat yleisimpiä syitä sairauspoissaoloihin. Kela maksoi viime vuonna sairauspäivärahoja selkäsairauksien takia noin 97,2 miljoonaa euroa ja korvattuja päiviä oli yli 1,7 miljoonaa.
  • Selkäkivuille altistavia tekijöitä ovat esimerkiksi liikunnan vähäisyys, ylipaino, tupakointi, psykososiaaliset tekijät (stressi, masennus, heikentynyt työtyytyväisyys), raskas fyysinen työ ja tapaturmat.

Selkäviikkoa vietetään vuosittain lokakuussa viikolla, joka ajoittuu maailman selkäpäivän (16.10.) yhteyteen. Teemaviikolla tuodaan esiin selän terveyden ja hyvinvoinnin tärkeyttä sekä rohkaistaan ihmisiä pitämään huolta selästään ja pysymään aktiivisina.

Selkäliitto ry, toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla(a)selkaliitto.fi

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliitto täyttää tänä vuonna 30 vuotta, ja liiton juhlavuoden teema on Rakasta selkääsi – se kannattaa. Sinua.