Marjanpoiminta on mainiota hyötyliikuntaa

Mediatiedote 27.6.2019

Monen kesäpuuhiin kuuluvat marjanpoiminta, mattojen pesu ja halonhakkuu ovat mainiota hyötyliikuntaa. Näissäkin askareissa kannattaa muistaa tauot ja maltti. Lue Selkäliiton vinkit kesäpuuhiin.

Hyötyliikunta on hyvä ja helppo keino ylläpitää peruskuntoa lomalla. Halonhakkuu ja matonpesu käyvät liikunnasta, ja marjastusreissulla voi kertyä kilometrejä samalla kun nauttii ulkoilmasta. Moni saattaa innostua ahkeroimaan urakalla, kaikkea ei kuitenkaan tarvitse saada valmiiksi kerralla.

– Pidä taukoja, malta olla rehkimättä liikaa ja jaa töitä useammalle päivälle. Kesäaskareiden lomassa ja niiden jälkeen on myös hyvä tehdä palauttavia liikkeitä, muistuttaa selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta.

Lihakset voivat kipeytyä hieman epätavallisista työskentelyasennoista ja erilaisesta kehon käytöstä, mutta se on normaalia. Lihaskipu menee tavallisesti ohi muutamassa päivässä.

Vinkkejä marjanpoimintaan

• Vähennä kehon yksipuolista kuormitusta ja raajojen puutumista vaihtelemalla asentoa usein, noin kymmenen minuutin välein, tai ennen kuin raajat puutuvat. Tauota maasta poimintaa, nouse välillä ylös ja ojenna selkääsi.
  • Vaihtele perinteistä poiminta- eli kyykkyasentoa: Poimi marjoja toispolvikyykyssä, poimi istuen matalalla retkituolilla tai ämpärillä, tai poimi seisten ja käytä apuna pitkävartista marjapoimuria.
  • Vadelmia poimiessa kätevä apuväline on kaulaan ripustettava pieni kevyt keräysastia. Se vapauttaa molemmat kädet keräystyöhön, eikä astiaa tarvitse kannatella. Kun astia täyttyy, tyhjennä se isompaan ämpäriin.
  • Pidä taukoja ja tee palauttavia liikkeitä poiminnan lomassa. Tee esimerkiksi alla oleva taukojumppa.
  • Venyttele vielä kotona kevyesti poimintasession jälkeen.

Marjanpoimijan taukojumppa

Pidä tauko marjanpoiminnassa, oikaise itsesi ja tee lyhyt taukojumppa. Jumppa vetristää lihaksia ja laittaa veren kiertämään paikallaanolon jälkeen. Taukojumppa sopii tehtäväksi myös muiden kesäpuuhien, kuten matonpesun tai halonhakkuun, lomassa.

1. Käsien pyörittely. Pyörittele käsiä isossa hallitussa kaaressa, verenkierto tehostuu käsissä ja hartioissa.
  2. Kiertoliike. Risti kädet rinnan päälle ja kierrä ylävartaloa puolelta toiselle.
  3. Kyykky. Tee muutamia kyykkyjä ylös-alas. Pidä paino kantapäillä ja selkä suorana. Kyykyt vilkastuttavat tehokkaasti alaraajojen verenkiertoa ja vetreyttävät lihaksia.
  4. Selän ojennus. Tue käsillä alaselkää ja taivuta selkää korostetusti taaksepäin. Säilytä katse eteenpäin ja anna rintakehän avautua.
  5. Kylkivenyttely. Kurkota kättä pään yli vastakkaiselle puolelle ja anna kyljen venyä hetki. Toista toiselle puolelle.

Lue lisää vinkkejä kesäpuuhiin Selkäliiton Selkäkanavalta.

selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola, puh. 050 465 7884, maria.sihvola(a)selkaliitto.fi

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 000 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset järjestävät jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja ohjeita selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teemana on ”Rakasta selkääsi – se kannattaa. Sinua.”

Facebook: Selkäliitto ja Selkäkanava
Twitter: @Selkaliitto