Hyvä koulureppu on oikeankokoinen ja helposti säädettävä

Mediatiedote 5.8.2015

Kasvuikäisen luusto kehittyy ja kasvaa, joten koulurepun koolla, painolla ja säädettävyydellä on merkitystä. Reppu sisältöineen saisi painaa enintään 15 prosenttia nuoren omasta painosta. Jos reppu on tätä painavampi, hartioiden asento voi olla huono, mistä saattaa aiheutua esimerkiksi päänsärkyä.

– Reppu on lapselle liian iso, jos se ulottuu pepun päälle. Hyvässä repussa on säädettävät ja sopivan levyiset olkahihnat. Niillä varmistetaan repun oikea asento selässä, Selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto Selkäliitosta kertoo.

– Reppuostoksille kannattaa aina lähteä yhdessä koululaisen kanssa, jolloin nuori voi kokeilla reppuja ja testata niiden ominaisuuksia, Ailanto muistuttaa.

Viisi vinkkiä reppuostoksille

• Älä osta pienelle koululaiselle liian isoa reppua. Reppu sisältöineen saisi painaa enintään 15 prosenttia nuoren omasta painosta. Noin 10–15 litran reppu on tilavuudeltaan pienelle koululaiselle sopiva.
  • Hyvät olkahihnat ovat säädettävät – muuten reppu roikkuu, mikä vaikuttaa vartalon painopisteeseen ja sitä kautta ryhtiin ja kävelyasentoon. Aikuisen kannattaa tarkastaa säännöllisin väliajoin, että koululaisen repun säädöt ovat tarpeeksi kireällä, jotta reppu pysyy lähellä vartaloa ja istuu hartialinjasta. Olkahihnojen tulee myös olla sopivan levyiset. Liian leveät olkahihnat saattavat hiertää olkavarsia ja rintakehää.
  • Repun takaosan on hyvä olla tukeva ja jämäkkä, mutta silti pehmeä selkää vasten. Lisäksi kannattaa varmistaa, että takaosa mahdollistaa ilmankierron eli on hyvin tuulettuva, jottei selkä hiostu.
  • Lukuvuodessa on 190 koulupäivää, joten repun materiaalin tulee olla kulutusta kestävä, vedenpitävä ja heijastimilla varustettu.
  • Isommassa ja painavammassa repussa on hyvä olla myös lannevyö sekä rintaremmi.

Katso lisää vinkkejä repun ostamiseen Selkäliiton Selkäkanavalta selkakanava.fi/hyva-reppu

Selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto(a)selkaliitto.fi