Selkäviikolla katse niskaan


Mediatiedote 27.4.2015

Valtakunnallista Selkäviikkoa vietetään tänä vuonna 4.-9. toukokuuta. Selkäviikolla Selkäliitto haluaa kiinnittää huomiota niska-hartiaseudun aktiiviseen itsehoitoon.

Niskakipu on yksi tavallisimmista tuki- ja liikuntaelinvaivoista. Sitä esiintyy 70 prosentilla ihmisistä jossain vaiheessa elämää. Suurimmalla osalla oireet menevät ohi itsestään. Niskakivulle altistavia tekijöitä ovat muun muassa huono työergonomia, heikko fyysinen kunto, huono ryhti, toistotyö, tarkkuutta vaativa työ ja vähäinen sosiaalinen tuki. 

Selkäliitto on huolissaan työikäisten liikkumattomuudesta ja istuvasta elämäntavasta, joka kuormittaa niskaa ja selkää. Liiton tämän vuoden teema on ”Liikuta selkäsi kuntoon”.

– Haluamme kannustaa suomalaisia huolehtimaan selän ja niskan hyvinvoinnista. Niskakivun hoidossa toimivat parhaiten aktiiviset ja omatoimiset keinot. Tärkeintä on vaikuttaa vaivoja aiheuttaviin tekijöihin ja muuttaa asentotottumuksiaan, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Näillä vinkeillä niskakivut kuriin

  1. Pidä pää pystyssä.
  2. Vältä pitkäaikaista niskan eteen- tai taaksetaivutusta tai kiertoa.
  3. Sijoita tietokoneen näyttö niin, että niska säilyy keskiasennossa.
  4. Huolehdi niskan liikkuvuudesta.
  5. Pidä taukoja vähintään puolen tunnin välein.
  6. Käytä nukkuessa niskan ja selän keskiasentoa tukevaa tyynyä.
  7. Jaksota yksipuolista tai raskasta niskan tai yläraajojen rasitusta kevyemmillä töillä.
  8. Harjoita lihasvoimaa.
  9. Vältä pitkäaikaista olkavarret koholla työskentelyä ja taakkojen kannattelua.
  10. Suojaa niska ja hartiat vedolta ja kylmältä 
     

Lue lisää vinkkejä niskakivun omatoimiseen hoitoon Selkäkanavalta www.selkakanava.fi/niskakivun-ensihoito.

Selkäviikolla maksuttomia tapahtumia eri puolilla Suomea

Paikalliset selkäyhdistykset eri puolilla Suomea järjestävät Selkäviikolla muun muassa ilmaisia lajikokeiluja ja luentoja. Tietoja yhdistysten tapahtumista on saatavilla osoitteessa www.selkakanava.fi/selkaviikko

Lisätietoja medialle:
Toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150. kirsi.toyryla(a)selkaliitto.fi
Selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto(a)selkaliitto.fi
 

Selkäliitto