Selkäliitto 30 vuotta

Selkäliiton perustamisesta tuli 25.11.2018 kuluneeksi 30 vuotta. Liiton perustamisen tarkoituksena oli aikoinaan selkäsairauksista kärsivien ihmisten auttaminen selkäsairauksien tutkimusta ja kuntoutusta edistämällä sekä valistus- ja virkistystoimintaa tehostamalla. Tehtävä on yhä ajankohtainen, sillä jopa 80 prosenttia suomalaisista kokee selkäkipuja jossain vaiheessa elämäänsä ja selkäoireet ovat yleisimpiä syitä sairauspoissaoloihin. 

Yhdessä jäsenyhdistystensä kanssa liitto edistää kansalaisten selkäterveyttä, toimintakykyä ja hyvinvointia. Liitto antaa nevontaa ja välittää ajankohtaista tietoa selän terveydestä ja itsehoidosta esimerkiksi Selkäkanava.fi-sivustollaan. 

Rakasta selkääsi – se kannattaa. Sinua.

Juhlavuosi käynnisti uuden strategiakauden (2018-2020) ja teeman ”Rakasta selkääsi – se kannattaa. Sinua.”, jolla liitto kannustaa ihmisiä huolehtimaan selästään ja suhtautumaan selkäänsä rakastavasti. 

Juhlavuosi ja -teema olivat esillä liiton kampanjoissa, tapahtumissa ja viestinnässä, toukokuussa järjestettiin kaikille avoin Meren Selkä -juhlaristeily ja syyskuussa pidettiin Helsingissä juhlaseminaari

Selkäliiton historiasta ja muistoista menneiltä ajoilta kerrottiin vuoden aikana Hyvä Selkä -lehden numeroissa. 

Rakasta selkääsi -esite

Tutustu Rakasta selkääsi -esitteeseen!
Esitteessä kerrotaan liiton ja selkäyhdistysten toiminnasta, esite sisältää myös vinkkejä selän hyvinvointiin.

Näin rakastat selkääsi – vinkkejä selän hyvinvointiin

Selkä tarvitsee liikettä pysyäkseen toimintakuntoisena. Tutkimusten mukaan monipuolinen ja säännöllinen liikunta suojaa selkävaivoilta, ja liikunnalla on myös kipua lievittävä vaikutus. Selkäkipuisen kannattaa kokeilla eri lajeja ja löytää itselleen sopivin tapa liikkua. Kuntoutumisessa ja selkäkivusta toipumisessa keskeistä on myös oma suhtautuminen.

Kipeää selkää ei kannata kokea vihollisena, vaan tärkeää olisi kuunnella omaa selkäänsä ja ymmärtää kivun syitä. Selkäkivussa itsehoito on merkittävässä osassa ja selkäkipuisen kannattaa pohtia, auttaako kipuun liike tai liikunta, voiko ergonomiaa arjessa tai työssä parantaa vai kaipaavatko selkä ja mieli rentoutumista ja aikaa palautumiseen.

Näillä vinkeillä jokainen meistä voi rakastaa – liikuttaa, hoitaa ja helliä selkäänsä.

  • Liikuta selkääsi. Selkä tykkää monipuolisesta liikunnasta. Myös kipeä selkä tarvitsee liikettä toipuakseen. Säännöllinen liikunta vahvistaa kehon omia kivunsäätelyjärjestelmiä, parantaa selän toimintakykyä ja vähentää selkäkipua. Selkäkipuiselle sopivia liikuntamuotoja ovat esimerkiksi kävely, pyöräily ja vesijuoksu.
  • Jaksota rasitusta. Selkäkipu johtaa usein liikkumisen välttämiseen ja selän käytön varomiseen. Kipeä selkä tarvitsee kuitenkin sopivassa suhteessa liikettä ja lepoa toipuakseen. Jaksota rasitusta ja liikuntaa pienempiin eriin.
  • Tauota työtäsi. Työn tauottaminen virkistää sekä kehoa että mieltä ja parantaa keskittymiskykyä työtehtäviin. Nouse siis ylös tuolista, jaloittele, juo lasi vettä tai tee taukojumppa.
  • Ota iisisti. Sekä keho että mieli tarvitsevat aikaa myös palautua. Palautumista edistää mikä tahansa itselle mieluinen toiminta, kuten harrastus, ystävien tapaaminen tai vaikka leppoisa oleskelu.
  • Arvosta unta. Unihäiriöt voivat aiheuttaa tai pahentaa selkäkipuja. Riittävä ja hyvälaatuinen uni on tärkeää sekä aivojen että kehon toiminnan palautumiselle.
  • Suhtaudu kipuun lempeän hyväksyvästi. Selkäkipu ei ole mukava asia, mutta se ei ole vaarallista. Aivot toimivat kuin vahvistin: mitä enemmän liität kipuun huolta ja ajatuksia, sitä kovemmaksi selkäkipu muuttuu.
  • Ole armollinen itsellesi. Kun selkä on kipeä, älä vaadi itseltäsi liikaa. Aseta kohtuullisia tavoitteita ja iloitse pienistäkin päivittäisistä onnistumisista. Osoita myötätuntoa ja rakkautta itseäsi ja selkääsi kohtaan.
     

Tiedote: Selkäliitto 30 vuotta (8.3.2018)
Tiedote: 
Selkäliiton juhlaseminaari summasi selän hoitoa elämän eri vaiheissa - Ministeri Saarikko: Selkäliitto on vastuullinen ja vaikuttava kansanterveysjärjestö (17.9.2018)

 

 

Selkäliitto