Selkäliiton asiantuntijoilta vinkkejä selän hyvinvointiin Work goes happy -tapahtumassa

Mediatiedote 12.3.2018

Selkäliitto on mukana Work goes happy -työhyvinvointitapahtumassa torstaina 15.3.2018 Helsingin Wanhassa Satamassa. Liiton asiantuntijat antavat ohjeita selän itsehoitoon osastolla B11 kello 9-17. 

Selkäliitto pitää tapahtumassa myös kaksi viiden minuutin taukojumppaa. Ensimmäinen taukojumppatuokio on päälavalla A-salissa kello 11.10 ja toinen D-salissa kello 14.45. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. 

Vinkkejä vireään työpäivään istumatyöläiselle

Paljon paikallaan istuvilla on niska- ja hartiakipuja sekä selkävaivoja. Runsaan istumisen haittoja voi vähentää pitämällä säännöllisesti taukoja, parantamalla työergonomiaa ja tekemällä töitä välillä seisten.

  1. Tauota työtäsi vähintään puolen tunnin välein. Työn tauottaminen virkistää sekä kehoa että mieltä ja parantaa keskittymiskykyä työtehtäviin. Nouse siis ylös tuolista, jaloittele ja hae vaikka lasi vettä tai tulosteet tulostimelta.
  2. Taukojumppaa. Tee pumppaavia, verenkiertoa elvyttävä liikkeitä, avaa rintakehää ja oikaise ryhtiä sekä venytä lonkankoukistajat ja rintalihakset.
  3. Vaihtele asentoja työpäivän aikana. Esimerkiksi hyödynnä työtuolin säätöjä tai vaihda välillä työtuolia, tai tee välillä töitä seisten.
  4. Pitäkää porukalla kävelykokous. Liike aktivoi myös aivoja ja parantaa vireystilaa, mikä voi edistää päätöksentekoa.
  5. Nauti pystykahvit. Vaihda kuulumisia kahvitauoilla työkavereiden kanssa seisten tai jaloitellen.
  6. Opettele tunnistamaan kehosi viestit ja jaksota työtäsi. Suunnittele työpäiväsi mahdollisimman vaihtelevaksi.
     

Ohjeita hyvään istuma-asentoon ja työn tauottamiseen löydät Selkäliiton Selkäkanavan sivulta Hyvä työtuoli ja oikea istuma-asento.  

Unohtuiko taukojumppa? Tilaa maksuton muistutus

Selkäliitto tarjoaa ilmaisen taukomuistutuksen jumppaohjeineen. Muistutusviesti tulee sähköpostiin maanantaista perjantaihin ja siinä on linkki päivittäin vaihtuvaan jumppaohjeeseen. Harjoitusohjeet ovat pääosin videoita, mukana on myös kuvallisia ohjeita. Suosituin videoista on Jumppakissan taukojumppa, jonka tahtiin on jumpattu jo yli 240 000 kertaa.

Maksuttoman taukojumppamuistutuksen voi tilata Selkäliiton Selkäkanavalta.

Lisätietoja medialle:
selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola, puh. 050 465 7884, maria.sihvola(a)selkaliitto.fi
järjestö- ja liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen, puh. 040 553 1941, hanna.kaariainen(a)selkaliitto.fi

Selkäkanava somessa 
Facebook: Selkakanava 
Twitter: @selkakanava 
Instagram: @selkakanava 
Youtube: Jumppakissa

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliitto täyttää tänä vuonna 30 vuotta, ja liiton juhlavuoden teema on Rakasta selkääsi – se kannattaa. Sinua.   

 

Selkäliitto