Selkäliitolta uusi opas niskan itsehoitoon

Mediatiedote 6.5.2015

Tällä viikolla vietetään valtakunnallista Selkäviikkoa, jonka teemana on niska-hartiaseudun aktiivinen itsehoito. Selkäliiton uusi opas ”Hoida itse niskaasi” antaa vinkkejä niskavaivojen hoitoon ja ehkäisyyn. 

Hoida itse niskaasi -opas sisältää tietoa niska-hartiakivuista ja niiden syistä. Oppaassa on myös täsmäliikkeitä niska-hartiaseudun lihasten vahvistamiseksi. Oppaan on kirjoittanut Selkäliiton asiantuntijaryhmän jäsen, UKK-instituutin erikoistutkija Marjo Rinne.

Niskakipu on yksi tavallisimmista tuki- ja liikuntaelinvaivoista. Sitä esiintyy 70 prosentilla aikuisväestöstä jossain vaiheessa elämää. Nykyisin myös yhä useampi nuori kärsii niskavaivoista. Nuorten selkä ja niska-hartiakivut ovat yleistyneet kolmen viime vuosikymmenen aikana. Kipuja on jo peruskoulun alaluokkalaisilla ja ne lisääntyvät lasten kasvaessa.

– Niskavaivat ovat tavallisesti lihasperäisiä. Suurin osa vaivoista paranee itsestään muutamassa päivässä ja niihin pystyy itse vaikuttamaan. Vaivoja voi ehkäistä muuttamalla asentotottumuksiaan ja ryhtiään sekä vahvistamalla niska-hartiaseudun lihaksia. Liike on lääkettä tässäkin, erikoistutkija Marjo Rinne toteaa.

Hoida itse niskaasi -opasta voi tilata Selkäliitosta. 20-sivuisen oppaan hinta on 0,80 euroa + postikulut (minimitilaus 10 kpl). Sähköinen versio oppaasta on ladattavissa ilmaiseksi Selkäliiton nettisivuilta www.selkakanava.fi/oppaita-selan-hoitoon.

Selkäliitolta on ilmestynyt aiemmin muun muassa oppaat: Ryhdikäs selkä, Selkäkipuisen käsikirja, Miesten jumppaopas ja Odottavan selkä.

Tiedote: Selkäviikolla katse niskaan

Lisätietoja medialle:
Erikoistutkija Marjo Rinne, puh. 040 571 5797, marjo.rinne(a)uta.fi
Selkäliitto, toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla(a)selkaliitto.fi

Näytekappaleet oppaasta toimituksille:
Selkäliitto, tiedottaja Pia Bilund, puh. 045 121 8920, pia.bilund(a)selkaliitto.fi

 

Selkäliitto