Ryhdikäs selkä

Ryhdikäs selkä

Hyvä ryhti on tärkeä niin paikalla oltaessa kuin liikkuessakin. Kun ryhti säilyy hyvänä kaikissa asennoissa, kuormitus kohdistuu selkään mahdollisimman tasapuolisesti. Hyvä ryhti mahdollistaa lihasten tehokkaan käyttämisen jokapäiväisissä toiminnoissa. Vastaavasti tasapainoinen, hyvä lihaskunto on avain ryhdin säilyttämiselle ja selkärangan hyvälle asennolle. Ryhdikäs selkä -opas sisältää ohjeita hyvään ryhtiin ja harjoituksia ryhdin parantamiseksi.

Tekijät: Kirsi Töyrylä-Aapio, Pirjo Ailanto ja Marja-Terttu Alhainen

Ryhdikäs selkä -opas sisältää

  • tietoa hyvän ryhdin perusteista
  • ohjeita, miten opit löytämään selkärangan luonnollisen asennon ja hyvän ryhdin
  • kuvallisia kotiharjoitusohjeita keskivartalon asennonhallintaa tukevien lihasten vahvistamiseksi
  • vinkkejä, joilla voit edistää selän hyvinvointia työssä ja arjessa

 

 

 

Ryhdikäs selkä (pdf)

Svenskspråkig version i pdf-format

Tutustu myös Selkäliiton muihin oppaisiin!

 

Lisätietoa selästä ja selän hoidosta

 

 

Selkäliitto