Näin valitset selälle hyvän patjan ja tyynyn

3.12.2013

Sopiva patja ja tyyny pitävät selän luonnollisessa asennossa unen aikana. Tällöin veri pääsee kiertämään selän alueella parhaalla mahdollisella tavalla eikä keho kuormitu turhaan.

Patjan tulee olla tukeva, mutta myötäillä vartalon kaaria. Liian pehmeä patja voi kipeyttää selän. Jos sinulla on nukkumisvaikeuksia, kokeile nukkumista selälläsi siten, että polvien alla on pari tyynyä tai kyljelläsi siten, että tyyny on polviesi välissä. 

Öisin pää saattaa olla tuntikausia huonossa asennossa, jolloin hermot voivat jäädä puristuksiin. Tästä voi seurata esimerkiksi käsien puutumis- ja pistelyoireita. Samanlaisia oireita voi ilmetä, jos nukkuu paljon vatsallaan, jolloin pää on kiertyneessä asennossa. Hyvä tyyny tukee päätä ja niskaa.

10 vinkkiä hyvän patjan ja sängyn valintaan.

Ohjeita, joilla valitset sopivan tyynyn.

Lisätietoja: 
Selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto@selkaliitto.fi 

Selkäliitto