Lumenluonti on tehokasta hyötyliikuntaa - muista hyvä tekniikka

Lumitöissä tulee käyttää kenkiä, joissa on pitävä pohjaLumityöt ovat hyötyliikuntaa parhaimmillaan, joten niihin kannattaa varautua asianmukaisesti. Ennen aamuisia lumitöitä kannattaa verrytellä, jotta keho valmistuu työhön. 

Hengityksen tasainen ja vapaa kulku lumenluonnin aikana on tärkeää, jotta työ luonnistuu hyvin.

Niin kuin fyysisessä työssä yleensä, hyväkuntoisista vartalon lihaksista on hyötyä myös lumitöissä. 

Oikeilla varusteilla on myös merkityksensä: käytä kenkiä, joissa on pitävä, liukastumisen estävä pohja.
 

Välineet mittojen mukaan 

Tuki- ja liikuntaelimistön ergonomian kannalta lumen työntäminen on lumen lapioimista parempi vaihtoehto. Kun lunta työnnetään kolalla, voidaan hyödyntää koko vartalon lihasvoimaa ja selkä pysyy suorana eteenpäin. Lapioidessa lumen heittovaiheessa selkää kierretään yleensä voimakkaasti, mikä saattaa yhdessä lumikuorman kanssa rasittaa selkää. 

Jos lumilapiossa on liian pitkä varsi, taakka on kauempana vartalosta ja työ on raskaampaa. Jos lumilapiossa on liian lyhyt varsi, joutuu työskentelemään kumarassa, mikä rasittaa alaselkää. Sopivan mittainen lumilapio on sellainen, joka yltää kainaloon.


 

Keskity tekniikkaan

Lumen lapiointia kannattaa tehdä molemmilta puolilta vartaloa, jotta vartalon lihakset kuormittuvat tasapuolisesti molemmilta puolilta.

Lumenluonti: Pidä keskivartalo napakkana, käytä jalkojen ja keskivartalon lihasvoimaa. Koeta pitää niska-hartiaseudun lihakset rentoina. Ota maltillinen lumikuorma lapioon tai kolaan kerrallaan.
 
Lapiointi: Mene lähelle sitä kinosta, jota alat lapioimaan. Mitä kauempaa lapioit, sen raskaampi lumitaakka on, ja kädet sekä alaselkä rasittuvat enemmän.
 
Nostaminen: Kun nostat lunta, säilytä alaselässä luonnollinen notko, jousta lonkista ja polvista, tee nostotyö jalkojen lihaksilla. Tässä pätevät samat lainalaisuudet kuin selkäystävällisessä nostossa yleensä: taakka mahdollisimman lähellä vartaloa ja nosto jalkojen lihaksilla.
 
Ennen kuin heität lumen lapiosta, käännä koko vartalo heittosuuntaan jaloista lähtien. Näin heitto on hallitumpi ja kuormitus jakautuu tasaisemmin koko kehoon. Selän kiertäminen lumen heittovaiheessa lisää selkään kohdistuvaa rasitusta, varsinkin jos kiertoon on yhdistynyt selän kumara asento ja lumitaakka on raskas. 
 

Lumen lapiointia kannattaa tehdä molemmilta puolilta vartaloa, jotta vartalon lihakset kuormittuvat tasapuolisesti. 
 

Verryttele ennen lumenluontia ja palauta lihaksia lumitöistä liikkuvuusharjoituksin

Selkärangan liikkuvuusharjoituksia selkäkipuun

 

Lisätietoa selkäkivusta ja selän hoidosta

 

Selkäkanava