Hyvä Selkä -lehti 30 vuotta

Selkäliiton ensimmäisen jäsenlehden ilmestymisestä tulee tänä vuonna kuluneeksi 30 vuotta. Lehti alkoi ilmestyä Nikama-nimellä vuonna 1990, aluksi kaksi kertaa vuodessa ja vuodesta 1995 alkaen neljä kertaa.

Vuonna 2013 lehden nimeksi muutettiin Hyvä Selkä. Nimen katsottiin olevan ylistys selälle ja vastaavan paremmin Selkäliiton visiota. Hyvä-sanan ajateltiin motivoivan paremmin selän itsehoitoon sekä kannustavan myönteiseen asenteeseen toipumisprosessissa. Nimenvaihdoksella haluttiin kertoa myös, että lehti oli tarkoitettu kaikille, myös niille, joilla selkäkipu on lievää, tilapäistä ja ohimenevää.

Lehti on alusta asti sisältänyt muun muassa henkilöhaastatteluja, asiantuntija-artikkeleita, tutkimusuutisia, selän itsehoitoon kannustavia ergonomia- ja liikuntaohjeita. Lisäksi lehdessä on selkäyhdistysten menovinkkejä, ilmoituksia liiton tulevista koulutuksista ja tapahtumista sekä yhteistyökumppaneiden tarjoamista jäseneduista. 

Monelle lehden tärkein osio on pitkään ollut lehden keskiaukeama, jossa julkaistaan jumppa- ja liikuntaohjeita. Näitä niin sanottuja jumppajulisteita on nähty lehdissä syksystä 2009 alkaen.

Juhlavuoden aikana julkaisemme Hyvä Selkä -lehdessä juttunostoja lehden numeroista eri vuosikymmeniltä. Tässä kurkistus muutamiin 1990-luvun numeroihin. 

Ensimmäinen Nikama-lehti

Nikama-lehden ensimmäisessä numerossa 1/1990 Selkäliiton silloinen puheenjohtaja, ylilääkäri Jukka Suihkonen kirjoitti tervehdyksessään muun muassa seuraavasti:

”Suomen Selkäliitto ry:n toiminta on alkanut pienestä ja on sitä vielä, mutta meidän on toivottava ja uskottava, että toiminta laajenee, vakiintuu, jäsenkunta nousee tuhansiin ja että siitä tulee merkittävä sosiaalinen vaikuttaja Suomessa.”

Lehti on alusta asti sisältänyt jumppaohjeita. Sittemmin niitä on julkaistu lehden keskiaukeamalla. Ensimmäisen lehden jumppaohje oli piirrosmuodossa.

”Kun sinulla on selkä kipeä, tai mieluummin ennen sitä, on Sinun syytä jumpata päivittäin. Kun pidät huolen lihaksistasi ja ulkoilet päivittäin, niin luustosikin voi paremmin. Toisin sanoen, vahvista selkä-, vatsa- ja käsilihaksiasi säännöllisesti. Tässä muutamia vinkkejä Sinulle. Jos selkäsi on leikattu äskettäin tai Sinulle on asetettu selkätuki, noudata kuitenkin jumpparisi ohjeita.”

Selkäviikko 1993

Selkäviikkoa on vietetty jo 1990-luvulla. Tuolloinkin paikalliset selkäyhdistykset järjestivät liikunta- ja luentotapahtumia. Vuonna 1993 Selkäviikko oli elokuun lopulla. Nykyisin Selkäviikkoa vietetään lokakuussa viikolla 42 maailman selkäpäivän (16.10.) ympärille ajoittuvalla viikolla.

”Valtakunnallinen Selkäviikko on tehokas tapa tuoda esille Selkäliiton toimintaa. Lähes kaikki selkäyhdistykset olivat nytkin mukana yhdessä Fysiokimppaohjaajat ry:n kanssa järjestämässä erilaisia liikuntatempauksia ja esitelmätilaisuuksia. Tuloksena saatiin paljon kiinnostuneita osallistujia, uusia jäseniä säännölliseen toimintaan ja vieläpä uusi selkäyhdistys Vammalaan.”  Nikama 2/1993

Nuorten selkävaivat 1997

Olennainen osa lehteä ovat aina olleet asiantuntijoiden kirjoittamat artikkelit. Nuorten selkävaivat puhuttivat jo vuonna 1997. Aikoinaan nuorten selkien tilaa selvitettiin postikyselyillä. Tätä nykyä nuorten ja opettajien käsityksiä kartoitetaan sähköisillä kyselyillä esimerkiksi Selkäliiton Back to Move! -hankkeessa, joka on toiselle asteelle suunnattu selän terveyttä edistävä hanke.

”Nuorten terveystapatutkimuksia on tehty kattavilla postikyselyillä joka toinen vuosi alkaen vuodesta 1997. Niissä on tullut esiin muun muassa, että selkä- ja niskakivut, samoin kuin ylipainoisuus ja lihavuus, sekä astmat ja allergiset nuhat ovat lisääntyneet.” Nikama 4/1997

Kerro oma lehtimuistosi

Kerro meille oma muistosi lehdestä. Onko jokin lehden juttu tai kansi jäänyt erityisesti mieleen? Liittyykö lehden lukemiseen jokin mukava muisto? Voit myös antaa muuta palautetta lehdestä – selkä risut että ruusut ovat tervetulleita.

Lähetä postia lehden toimitukseen: hyvaselka(a)selkaliitto.fi.
 

Lue lisää ja tutustu Hyvä Selkä -lehteen

 

Selkäliitto