10 vinkkiä yläselkäkipuun

Kylkivenytys vapauttaa hengitystä ja yläselkäkipuaYläselän kipujen tavallisimpia syitä ovat huonot asentotottumukset ja rajoitukset rangan liikkuvuudessa. Lysyssä istuminen painaa selän kumaraan ja rintakehän suppuun. Samalla hengitys muuttuu pinnalliseksi ja lihasten hapensaanti heikkenee. Voit helpottaa yläselkäkipuja tehostamalla hengitystä ja korjaamalla liikkuvuutta ja lihastasapainoa.

 
1. Vedä leukaa sisään ja hengitä syvään sisään ja ulos. Tee tämä kolme kertaa puolen tunnin välein. Samalla korjaantuu koko ryhti. Syvään hengittäminen virkistää, parantaa hapensaantia ja yläselän liikkuvuutta. 
 
2. Huolehdi rangan liikkuvuudesta kaikkiin liikesuuntiin: taivuta eteen, taakse ja sivulle, kierrä, pyöristä ja notkista.  Lisää notkeutta pilatesrullajumpalla.
 
3. Venytä kyljet. Kurkota käsiä vuorotellen yläviistoon kuvan mukaisesti. Samalla parannat olkanivelten liikkuvuutta ja syvään hengittäminen helpottuu.
 
4. Souda. Välineiksi käyvät kuminauha, käsipaino, soutu- tai kuntosalilaitteet tai vene. Ryhtilihasten vahvistaminen on varma keino lievittää yläselän kipuja. Soutuliikkeitä sisältävä kuminauhajumppa sopii jäykän ja heikon tuntuiselle yläselälle.
 

 

Selkäkanava