Uinti sopii selkäkipuiselle

Uintia suositellaan pitkittyneeseen selkäkipuun

Uinti on hyvä laji sekä selkäongelmien ehkäisyyn että kunnon kohentamiseen. Hyvä uintitekniikka ehkäisee niska-hartiakipujen syntymistä ja lievittää olemassa olevia oireita. Liikkeet onnistuvat vedessä kivuttomammin, ja vesi myös rentouttaa kehoa. Joskus jo pelkkä vedessä käveleminen voi olla riittävä liikuntamuoto selkäkivuista kärsiville.
 

Uiminen on suositeltava liikuntamuoto selkäkipuun, koska:

  • Vesi kannattelee painoa, ei selkäranka. Näin selkärankaan kohdistuu vähemmän painetta.
     
  • Veden vastus ottaa liikkeet vastaan. Tämä vähentää nivelten ja jänteiden kuormitusta ja näin liikkeet tuottavat vähemmän kipua.
     
  • Vedessä oleminen rentouttaa ja lievittää stressiä. Uinti on usein myös sosiaalinen tapahtuma ja virkistää.
     
  • Selkäkipuinen löytää usein eri uintitavoista itselleen sopivan tavan liikkua riittävällä teholla.
     
  • ​Eri uintilajeja kannattaa yhdistellä, jotta kuormitus pysyy tasapuolisena.
     
  • Uimisessa on tärkeää opetella oikea uintitapa. 
     
  • Huono uintekniikka esimerkiksi rintauinnissa voi puolestaan aiheuttaa niska-hartiaseudun ja selän kiputiloja.
     
  • Jos uinti ei sovi sinulle, myös vesijumppa, -kävely tai -juoksu ovat hyviä vesiliikuntavaihtoehtoja.

 

 

 

Tervetuloa tohtori Vahvaselän Selkäkouluun

 
Selkäkanava