Selkäviikolla 16.-22.10. liikutetaan selkää

Mediatiedote 6.10.2017

Valtakunnallista Selkäviikkoa vietetään 16.-22. lokakuuta. Viikko alkaa Maailman selkäpäivällä, jota vietetään vuosittain 16. lokakuuta. Selkäviikon ja Maailman selkäpäivän tämän vuoden teema on ”Liikuta selkääsi”. Teemalla halutaan kiinnittää huomiota liikkumisen merkitykseen selän terveydessä ja selkävaivojen ehkäisyssä.

Selkä tarvitsee liikettä pysyäkseen toimintakuntoisena ja terveenä. Tutkimusten mukaan monipuolinen ja säännöllinen liikunta suojaa selkävaivoilta. Mielihyvää tuottava liikunta myös lievittää selkäkipua, sillä päivittäinen liikunta vahvistaa kehon omia kivunsäätelyjärjestelmiä.

– Selkäkipuisen kannattaa kokeilla eri lajeja ja löytää itselleen sopivin tapa liikkua. Harjoittelu on hyvä aloittaa rauhallisesti, ja lisätä sen kestoa ja tehoa vähitellen. Harjoittelun voi myös jakaa useampaan osaan päivässä. Myös arkiliikuntaa on tärkeää, kuten kävely tai pyöräily kauppaan tai kevyiden pihatöiden tekeminen, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Selkäoireinen voi aloittaa liikkumisen helposti ja turvallisesti esimerkiksi paikallisen selkäyhdistyksen liikuntaryhmissä, joissa ohjaajina toimivat fysioterapeutit tai liikunta-alan ammattilaiset. Selkäyhdistykset liikuttavat viikoittain noin paria tuhatta ihmistä. Suosituimpia liikuntamuotoja yhdistyksissä ovat vesiliikunta, selkäjumppa ja kuntosali. Muita selälle ystävällisiä liikuntalajeja ovat esimerkiksi jooga, hiihto, kävely, pyöräily ja uinti.

Lisätietoja selälle sopivista liikuntalajeista löytyy Selkäliiton Selkäkanavalta.

Maksuttomia tapahtumia selkäyhdistyksissä

Selkäviikolla paikalliset selkäyhdistykset eri puolilla Suomea järjestävät maksuttomia ja kaikille avoimia tapahtumia, esimerkiksi luentoja ja lajikokeiluja. Tietoa yhdistysten tapahtumista on koottu Selkäliiton Selkäviikko-sivulle.

Selkäviikkoon ja Maailman selkäpäivään voi osallistua myös sosiaalisessa mediassa. Oman tapahtumansa, selkätarinansa tai -kuvansa voi jakaa aihetunnisteilla #selkäviikko ja #maailmanselkäpäivä. Maailman selkäpäivän kansainväliset tunnisteet ovat #worldspineday ja #yourbackinaction.

Selkävaivat ovat yleisiä

Jopa 80 prosenttia suomalaisista kärsii selkäkivuista jossain vaiheessa elämäänsä. Tutkimusten mukaan selkäkipujen esiintyvyys on kasvanut 2000-luvulla. Kivut ovat yleistyneet sekä miehillä että naisilla, eniten 30–54-vuotiailla naisilla.

Vuonna 2016 todennäköisimpiä perusteita sairauspäivärahakauden alkamiselle olivat tuki- ja liikuntaelinten sairaudet (30 %), joista yleisimpiä olivat selkäsairaudet. Kela maksoi viime vuonna sairauspäivärahoja selkäsairauksien takia noin 103 miljoonaa euroa ja korvattuja päiviä oli yli 1,7 miljoonaa.

Selkäliitto ry, toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla(a)selkaliitto.fi

Facebook: Selkakanava

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni.