Selkäliitto kokousti Tampereella: Marjo Rinne jatkaa Selkäliiton puheenjohtajana

Mediatiedote 13.11.2017

Selkäliiton syyskokous valitsi Marjo Rinteen jatkamaan liiton puheenjohtajana seuraavan kaksivuotiskauden 2018–2019. Terveystieteiden tohtori, erikoistutkija Rinne on toiminut Selkäliiton puheenjohtajana vuodesta 2016.

Sunnuntaina 12. marraskuuta pidetyssä syyskokouksessa Selkäliiton hallitukseen valittiin uutena jäsenenä vuosille 2018–2019 Teuvo Näätänen (Siika-Pyhä-Kalajokilaakson Selkäyhdistys). Jatkokaudelle erovuoroisista valittiin uudelleen Kaarina Frosterus (Turun Seudun Selkäyhdistys), Sinikka Kilpikoski (Keski-Suomen Selkäyhdistys), Sirpa Moilanen (Pohjois-Karjalan Selkäyhdistys) ja Eira Mäkitalo (Tyrvään Seudun Selkäyhdistys).

Kauttaan Selkäliiton hallituksessa ensi vuonna jatkavat Sirpa Heikkinen (Kymenlaakson Selkäyhdistys), Pirjo Karlsson (Heinolan Seudun Selkäyhdistys), Leena Kämppi (Mikkelin Seudun Selkäyhdistys), Kimmo Rundström (Oulun Seudun Selkäyhdistys) ja Hanna-Maaria Tumelius (Pääkaupunkiseudun Selkäyhdistykset).

- Olen viimeisen kahden vuoden aikana saanut olla näköalapaikalla kehittämässä Selkäliittoa. Yhteiskunnallisesti olemme mielenkiintoisessa vaiheessa. Terveydenhuollon sote-uudistus luo myös järjestöille mahdollisuuksia kehittää toimintoja niin liittotasolla kuin paikallisesti, ja mielestäni niiden aktiivista toimintaa tarvitaan jatkossa entistä enemmän. Tulevana puheenjohtajakautenani haluankin tukea ja vahvistaa yhdistysten mahdollisuuksia kehittyä myös omassa toimintaympäristössään, Selkäliiton puheenjohtaja Marjo Rinne totesi kiitospuheessaan.

Selkäliiton järjestöpäivät ja syyskokous pidettiin Tampereella 11.–12. marraskuuta. Paikalla oli edustajia 18 selkäyhdistyksestä eri puolilta maata.

Kokousisäntänä toiminut Tampereen Seudun Selkäyhdistys juhlisti merkkivuottaan lauantaina järjestöpäivien yhteydessä. Yhdistys on edistänyt pirkanmaalaisten selkäterveyttä jo 25 vuoden ajan. Se järjestää liikuntatoimintaa, yleisöluentoja, tapahtumia ja retkiä sekä tarjoaa vertaistukea selkäoireisille. Jäseniä Tampereen Seudun Selkäyhdistyksessä on noin 600.

Selkäliitto ry, toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla(a)selkaliitto.fi

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni. Selkäliiton toimintaa rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA Veikkauksen tuotoilla.