Selkäliitolta uusi opas tosimiehille

Mediatiedote 16.12.2016

Kuka on tosimies? Mitkä ovat selkäkivun riskitekijät? Millainen liikunta ehkäisee selkäkipuja?

Selkäliitto on julkaissut uuden Tosimiehen selkätreeni -oppaan. Oppaalla halutaan tavoittaa kaikenikäiset miehet ja auttaa heitä ehkäisemään selkäkipuja sekä hoitamaan ja kuntouttamaan selkää liikunnan keinoin. Oppaassa kerrotaan miesten elintavoista selkäkivun näkökulmasta ja annetaan liikuntavinkkejä.

- Selkäkipu on yleistynyt miehillä. Yli kaksi kolmasosaa suomalaisista miehistä kärsii selkäkivuista ja noin kolmasosa iskiaskivuista jossain vaiheessa elämäänsä. Selkäkipuja voidaan ehkäistä vaikuttamalla riskitekijöihin, joita ovat muun muassa fyysisesti kuormittava työ, istumatyö, ylipaino, tupakointi ja liikkumattomuus, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

- Tutkimusten mukaan monipuolinen ja säännöllinen liikunta suojaa selkävaivoilta. Liikunnalla on myös kipua lievittävä vaikutus, Töyrylä-Aapio jatkaa.

Tosimiehen selkätreeni -oppaita voi tilata esimerkiksi oppilaitosten ja terveydenhuollon käyttöön Selkäliiton toimistosta. Oppaan hinta on 0,80 euroa/kpl + postikulut (minimitilaus 10 kpl). Sähköinen versio oppaasta on ladattavissa maksutta Selkäliiton nettisivulta Oppaita selän hoitoon. Opas on tuotettu Raha-automaattiyhdistyksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön tuella.

Uusi opas on osa Selkäliiton ”Tosimiehen selkätreeni” -liikuntateemaa, joka jatkuu myös vuonna 2017. Teemalla liitto kannustaa miehiä liikkumaan ja huolehtimaan selästään. Tosimies voi olla kuka tahansa mies, joka huolehtii selästään.

Selkäliitto on julkaissut aiemmin muun muassa oppaat Hoida itse niskaasi, Selkäkipuisen käsikirja, Ryhdikäs selkä ja Odottavan selkä.

toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla(a)selkaliitto.fi
selkäneuvonnan koordinaattori Linnéa von Hedenberg-Löfman, puh. 050 465 7884, linnea.vonhedenberg(a)selkaliitto.fi

Liite: Tosimiehen selkätreeni oppaan kansikuva (jpg)

Selkäliitto ry
Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni.

Facebook: Selkäkanava