Säästä selkääsi renkaiden vaihdossa

Mediatiedote 23.10.2017

Taas on se aika vuodesta, kun renkaiden vaihto on ajankohtaista. Oikeat työasennot auttavat välttämään selän kipeytymisen. Kun renkaiden siirrot ja nostot tehdään ergonomisesti ja maltilla, selkäkin kestää urakan paremmin.

Noin 10-kiloisen autonrenkaan liikuttelu erilaisissa asennoissa alhaalla maanrajassa on ergonominen haaste.

– Oikeilla työasennoilla voi välttää äkilliset lipsahdukset ja selän kipeytymiset. Renkaiden vaihtoon kannattaa varata riittävästi aikaa, sillä kiireessä sattuu vahinkoja helpommin. Työ on myös hyvä tehdä valoisaan aikaan, jos mahdollista, sillä sekin vähentää tapaturmariskiä, kertoo selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta.

Selkäystävälliset vinkit renkaidenvaihtoon

• Lämmittele lihaksia ennen renkaidenvaihtoa: tee kyykistyksiä ja vartalonkiertoja, pyörittele käsivarsia ja olkapäitä.
  • Siirrä renkaat auton lähelle esimerkiksi kotti- tai nokkakärryillä. Kanna rengas hallitussa asennossa lähellä vartaloa tai vieritä rengasta lyhyitä matkoja.
  • Koukista polvia ja vältä selän kiertoa, kun irrotat pölykapselin. Vaikka työvaihe on kevyt, pidä selkä silti suorassa.
  • Kun avaat ja kiristät renkaan pultteja, työskentele polvillasi, kyykyssä tai toispolviseisonnassa. Seisten selän asento jää kumaraksi, mikä kuormittaa ristiselkää.
  • Jos käytät auton omaa tunkkia, paras asento on olla maassa polvillaan, jotta pystyt pitämään selän suorassa.
  • Kun irrotat tai nostat rengasta, jännitä keskivartaloa kevyesti ja tehosta näin vartalonlihasten tukea selälle.

Katso vinkit renkaidenvaihtoon ja selkää säästävään nostotekniikkaan Selkäliiton Selkäkanavalta.

Talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastallisia talvirenkaita saa käyttää 1.11. alkaen tai sääolojen vaatiessa aiemminkin.

Selkäliitto ry, selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola, puh. 050 465 7884, maria.sihvola(a)selkaliitto.fi

Facebook: Selkakanava

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni.

Kuvituskuva: Shutterstock