Säästä selkääsi puutarhatöissä

Mediatiedote 02.05.2017

Puutarhatyöt ovat hyvää arkiliikuntaa, jossa koko keho saa liikettä. Selän kuormitusta voi pienentää työskentelemällä hyvässä ryhdissä ja ergonomisesti.

- Puutarhatöissä kierretään vartaloa, kyykistytään, kumarrellaan ja nostellaan. Jotta keho olisi valmiina monipuolisiin liikkeisiin, verenkiertoa kannattaa vilkastuttaa pienellä verryttelyllä ennen töiden aloittamista. Lämmittelyn lisäksi on tärkeää työskennellä hyvässä asennossa ja tauottaa töitä selkäkivun välttämiseksi, selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta opastaa.

7 selkäystävällistä vinkkiä puutarhatöihin

1. Lämmittely. Ennen puutarhatöiden aloittamista kierrä vartaloa heilauttamalla käsiä rennosti puolelta toiselle, pyörittele hartioita ja kurkottele vuorokäsin mahdollisimman korkealle, lisäksi kyykistele syvään jalat pienessä haarassa. Voit myös tehdä kolmen minuutin mittaisen Jumppakissan taukojumpan.
  2. Haravointi. Vältä riuhtomista ja käytä koko vartaloa jaloista ja lonkista saakka. Vaihda välillä toinen jalka eteen ja käytä kehon molempia puolia haravoidessa. Pidä hartiat alhaalla. Venytä välillä kylkiä kurkottamalla käsiä yläviistoon syvään hengittäen. Pidä pää pystyssä ja suuntaa katse etuviistoon.
  3. Kitkeminen ja istutus. Polvistu pehmeälle alustalle tai ole toispolviseisonnassa. Voit myös helpottaa asentoa istumalla matalalla jakkaralla tai käyttämällä pöytää istutusapuna.
  4. Kaivaminen ja lapiointi. Kyykisty koukistamalla polvia ja lonkkia. Nosta maata pitämällä toisella kädellä kiinni lapion varren alaosasta. Siirrä jalkojasi siten, että pystyt laskemaan kuorman lähellä vartaloa haluamaasi paikkaan. Jos heität multaa sivulle, käytä koko vartalon liikettä polvia ja lonkkia ojentamalla. Vältä vartalon kiertämistä raskaita lapiollisia nostaessasi, sillä se kuormittaa välilevyjä.
  5. Nostaminen ja kantaminen. Käytä jalkalihaksia. On parempi kantaa kahta pienempää ämpäriä tai multasäkkiä, ja multareissuja voi tehdä useampia. Kun nostat säkkiä, aktivoi keskivartalo ja pidä taakka lähellä vartaloa koko noston ajan. Ojenna selkää ja avaa rintakehä, ettet painu kumaraan.
  6. Pensaiden ja oksien leikkaaminen. Kurkottelua vaativissa töissä käytä tarvittaessa tikkaita ja pitkävartisia apuvälineitä. Ota jaloilla tukeva asento, jolloin saat koko vartalon töihin.
  7. Tauot. Malta pitää taukoja ja jaa töitä useammalle päivälle. Muista tehdä palauttavia liikkeitä puutarhatöiden lomassa ja niiden jälkeen, venyttele erityisesti etu- ja takareidet, lonkankoukistajat, pohkeet ja kyljet.

Lisää vinkkejä piha- ja puutarhatöihin on Selkäliiton Selkäkanavalla

selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola, puh. 050 465 7884, maria.sihvola(a)selkaliitto.fi

Facebook: Selkäkanava

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni.