Näin vaihdat renkaat selkää säästäen

Mediatiedote 13.4.2017

Autonrenkaiden vaihto on urakka, joka voi koetella selkää. Selän kipeytymisen voi välttää tekemällä renkaiden siirrot ja nostot ergonomisesti ja maltilla.

Noin 10-kiloisen autonrenkaan liikuttelu erilaisissa asennoissa alhaalla maanrajassa on ergonominen haaste.

– Oikeilla työasennoilla voi välttää äkilliset lipsahdukset ja selän kipeytymiset. Renkaidenvaihtoon kannattaa varata riittävästi aikaa, sillä kiireessä sattuu vahinkoja helpommin, kertoo selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta.

Selkäystävälliset vinkit renkaidenvaihtoon

• Lämmittele lihaksia ennen renkaidenvaihtoa: tee kyykistyksiä ja vartalonkiertoja, pyörittele käsivarsia ja olkapäitä.
  • Siirrä renkaat auton lähelle esimerkiksi kotti- tai nokkakärryillä. Kanna rengas hallitussa asennossa lähellä vartaloa tai vieritä rengasta lyhyitä matkoja.
  • Koukista polvia ja vältä selän kiertoa, kun irrotat pölykapselin. Vaikka työvaihe on kevyt, pidä selkä silti suorassa.
  • Kun avaat ja kiristät renkaan pultteja, työskentele polvillasi, kyykyssä tai toispolviseisonnassa. Seisten selän asento jää kumaraksi, mikä kuormittaa ristiselkää.
  • Jos käytät auton omaa tunkkia, paras asento on olla maassa polvillaan, jotta pystyt pitämään selän suorassa.
  •  Kun irrotat tai nostat rengasta, jännitä keskivartaloa kevyesti ja tehosta näin vartalonlihasten tukea selälle. Rengasta nostaessasi käytä jalkalihaksia, vältä nostamista käsillä ja hartioilla.
  • Muista myös huomioida turvallisuus kaikissa työvaiheissa.

Katso vinkit renkaidenvaihtoon ja selkää säästävään nostotekniikkaan Selkäliiton Selkäkanavalta

Nastarenkaita saa käyttää toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin eli tänä vuonna 24.4. asti tai niin kauan kuin keli sitä edellyttää. Kesärenkaiden vaihdossa ei kannata hoppuilla. Niihin kannattaa siirtyä vasta, kun sääolosuhteet ovat keväiset vuorokaudenajasta riippumatta.

selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola, puh. 050 465 7884, maria.sihvola(a)selkaliitto.fi

Facebook: Selkäkanava

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni.

Kuvituskuva: Shutterstock