Näin siivoat kodin selkää säästäen

Mediatiedote 18.5.2017

Kevään ja kesän juhlakausi on oiva syy siivota koti kuntoon. Parhaimmillaan siivous on hyvää hyötyliikuntaa, joka vahvistaa koko selkää. Kumaria työasentoja ja nostoja huonossa ryhdissä kannattaa välttää. Selkäliitto antaa vinkit sujuvaan ja selkää säästävään siivoukseen.

– Selän kannalta on parempi siivota vähän useampana päivänä kuin tehdä kerralla suursiivous. On myös hyvä työskennellä vaihtelevasti ja välttää toistuvia liikkeitä. Varsinkin jos askareet tuottavat kipua, kannattaa vaihtaa tekemistä ja pitää lepotaukoja. Ja jos alaselän kanssa on ongelmia, voi siivouksen ajan käyttää tukivyötä, selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta opastaa.

Siivoa selkä hyvässä ryhdissä

Siivouspuuhista imurointi ja lattioiden pesu kuormittavat erityisesti selkää. Ikkunanpesussa puolestaan väsyvät niska ja hartiat. Näillä vinkeillä voi välttää siivouksesta aiheutuvat vaivat.

Imurointi ja lattian pesu

• Kerää tavarat lattialta pois ennen siivousta, näin vältät kyykistelyn imuroinnin aikana. Kun nostat raskaampia taakkoja ja mattoja, käytä nostamiseen jalka- ja pakaralihasten lisäksi keskivartalon lihaksia.
  • Suosi käyntiasentoa. Seiso toinen jalka toisen edessä ja pidä polvet hieman koukussa. Vaihda välillä toinen jalka eteen ja käsiotteet toisin päin.
  • Pidä ylävartalo ryhdikkäänä ja selän pyöristämisen sijaan koukista tarvittaessa lonkkanivelistä. Etenkin jos sinulla on iskiasoireita, pään ja ylävartalon etukumara asento saattaa pahentaa niitä.
  • Liikuta imurin tai mopin vartta samaan aikaan vartalosi kanssa. Säädä varsi niin pitkäksi, että voit työskennellä selkä suorassa ja hartiat alhaalla. Älä kierrä tai kurota liian pitkälle eteen, vaan käytä jalkoja. Siivoa pieni alue kerrallaan ja mukaile siivousliikkeitä jalkojen painonsiirroilla.
  • Kun siivoat pöydän tai sängyn alta, koukista lonkkia ja polvia tai käy kontallesi ja pidä selkä mahdollisimman suorana. Voit myös ottaa kädellä tukea, istahtaa tuolille tai laittaa toisen polven lattiaan.
  • Mopatessa työkätenä toimii pääasiassa alakäsi, jonka liikkeen on hyvä pysyä lantiorajojen sisäpuolella.

Ikkunoiden pesu

• Käytä varrellista ikkunanpesintä, se säästää tapaturmilta ja niska-hartiavaivoilta. Voit myös kiinnittää kuivauslastan jatkovarteen.
  • Pese kapeampia alueita kerrallaan, näin vältyt liialta kurkottelulta sivuttaissunnassa.
  • Kun peset matalalla olevia ikkunoita, koukista lonkista ja polvista. Näin saat pidettyä selän keskiasennossa.

Pölyjen ja tasojen pyyhkiminen

• Käytä tasapuolisesti kumpaakin kättä. Pyyhi pöydän oikea puoli oikealla kädellä ja vasen vasemmalla, niin vältät yhden käden rasittumisen ja liiallisen selän kierron. Voit vähentää selän kuormitusta siten, että otat vapaalla kädellä tukea pöydästä.
  • Seiso yhdellä jalalla, kun pyyhit esimerkiksi peiliä. Näin saat tasapainoharjoitusta ja alaselän asento pysyy luonnollisena. Voit myös tehdä eteentaivutukset ja kevyet nostot yhdellä jalalla. Muista vaihdella tukijalkaa.

Katso lisää vinkkejä kodin siivoamiseen Selkäliiton Selkäkanavalta.

selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola puh. 050 465 7884, maria.sihvola(a)selkaliitto.fi

Facebook: Selkakanava
Twitter: @selkakanava
Instagram: @selkakanava
Youtube: Jumppakissa

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni.

Kuvituskuva: Shutterstock