Näin poimit marjat ja peset matot selkää säästäen

Mediatiedote 11.7.2017

Monen kesäpuuhiin kuuluvat marjojen poiminta ja mattojen pesu. Nämäkin askareet kannattaa tehdä selkää säästäen ja kuunnellen.

Marjastus ja matonpesu ovat hyvää kesäliikuntaa. Kyseiset puuhat voivat kuitenkin sisältää asentoja, joita ei tavallisesti tehdä arjessa.

– Jotta seuraava päivä aherruksen jälkeen sujuisi mahdollisimman kivuttomasti, kannattaa marjastuksessa ja matonpesussa huomioida hyvä ryhti ja selkäystävälliset työasennot, vinkkaa selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta.

Poimi marjat toispolvikyykyssä

• Asetu toispolvikyykkyyn. Voit ottaa vapaalla kädellä tukea koukkupolvesta. Muista vaihtaa kyykkyasentoa toiselle polvelle usein, esimerkiksi kun siirryt uuteen paikkaan poimimaan.
  • Pidä yläselkä suorana, hartiat takana ja niska pitkänä. Säilytä alaselässä luonnollinen notko.
  • Poimi suoraan eteenpäin. Ryhti pysyy näin luonnostaan parempana, ja samalla vältät niskaa ja selkää kuormittavia kiertoliikkeitä.
  • Nouse ylös venyttelemään ja ojentamaan selkääsi kymmenen minuutin välein tai ennen kuin raajat puutuvat.
  • Verryttele vielä kotona kevyesti poimintasession jälkeen.

Matonpesuun voimaa keskivartalosta

• Asetu matonpesupöydän ääreen lantionlevyiseen haara-asentoon ja liu'uta lapoja alaspäin.
  • Jos käytössä ei ole pesupöytää, ota pesuvälineeksi pitkävartinen harja.
  • Matonpesijän voimanlähde on hyvä keskivartalon tuki. Aktivoi keskivartalo vetämällä napaa kevyesti sisään ja suoristamalla ryhti.
  • Tee pesutyö vartalon edessä ja siirrä mattoa pesun edetessä. Näin selkä ei rasitu kurottelusta ja kierroista.
  • Vaihda pesukättä silloin tällöin. Voit myös ottaa vapaalla kädellä tukea pesupöydästä.
  • Kun käsittelet märkää mattoa, nosta jaloilla älä selällä. Pidä mattoa lähellä kehoasi, näin taakka on helpompi kantaa ja selkä pysyy hyvässä asennossa.

Katso lisää ergonomisia vinkkejä kesäpuuhiin Selkäliiton Selkäkanavalta.

selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola, puh. 050 465 7884, maria.sihvola(a)selkaliitto.fi

Facebook: Selkakanava
Twitter: @selkakanava
Instagram: @selkakanava
Youtube: Jumppakissa

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni.

Kuva: Pixabay