Näin automatka sujuu ilman selkäkipuja

Mediatiedote 15.6.2017

Pitkä ajomatka edessä? Autossa paikallaan istuminen voi käydä selän päälle. Näillä Selkäliiton vinkeillä mökkireissu ja kesälomamatka sujuvat ilman selkäkipuja.

- Autolla ajaminen aiheuttaa monelle niska-, hartia- ja selkäkipuja. Ajon aikana kuljettaja joutuu istumaan pitkään samassa asennossa ja altistuu tärinälle. Liikkumaton asento myös heikentää selän aineenvaihduntaa, kertoo selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta.

Huomioi ajoasento ja muista tauot

Autoilevan kannattaa kiinnittää huomiota hyvään ajoasentoon ja autoilun tauottamiseen.

• Istu penkin perälle siten, että selkä saa hyvän tuen selkänojasta. Jos istuin ei tue riittävästi selkää, siihen voi hankkia irrallisen tuen. Selän taakse voi myös laittaa rullatun pyyheliinan tai tyynyn estämään alaselän liiallista pyöristymistä.
  • Rentouta niska-hartiaseudun lihakset ajon aikana, niin et aja hartiat korvissa. Istuimen niskatuen käyttö rentouttaa niska-hartiaseutua. Vaihtele käsien asentoa ratissa ajon aikana ja vältä puristamasta rattia liian tiukasti.
  • Pidä lepotaukoja riittävän usein, vähintään kahden tunnin välein.
  • Tee pysäköintipaikalla vetreyttäviä ja venyttäviä liikkeitä, esimerkiksi pyöritä hartioita ja pumppaa niitä ylös-alas. Selän taivutus korostetusti taaksepäin on hyvä vastaliike ajoasennolle.
  • Jaloittele tauolla, tee pieni kävelylenkki tai taukojumppa. Pienetkin liikuntahetket auttavat parantamaan kehon aineenvaihduntaa, aktiivisuustasoa ja energiankulutusta.
  • Nauti taukokahvit seisten.

Katso lisää vinkkejä hyvään ajoasentoon ja selkää säästävään autosta poistumiseen Selkäliiton Selkäkanavalta

selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola puh. 050 465 7884, maria.sihvola(a)selkaliitto.fi

Facebook: Selkakanava
Twitter: @selkakanava
Instagram: @selkakanava
Youtube: Jumppakissa

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni.

Kuvituskuva: Pixabay