Muista ergonomia ja tauot myös etätyössä

Mediatiedote 28.9.2017

Yhä useampi tekee työtä työpaikan ulkopuolella esimerkiksi kotona. Myös etätyöskentelyssä on syytä huomioida hyvä ergonomia selän terveyden ja työkyvyn säilyttämiseksi.

Etätyöhön liittyy niin fyysisen ergonomian kuin henkisen kuormittumisen haasteita. Vaihtuvat työympäristöt ja -kalusteet voivat vaikeuttaa hyvän työskentelyasennon löytämistä. Myös tilan ahtaus, valaistuksen puute tai esimerkiksi epämukava istuin haastavat ergonomista työntekoa.

Tauota työtä puolen tunnin välein

Hyvässäkin työskentelyasennossa liian pitkät työrupeamat jäykistävät tuki- ja liikuntaelimistöä ja ryhti painuu huomaamatta kumaraan. Pitkään paikallaan olo heikentää myös kokonaisverenkiertoa ja kudosten aineenvaihduntaa.

- Verenkiertoa voi tehostaa lähtemällä liikkeelle ja tekemällä säännöllisesti taukojumppaa. Myös työskentelyasentoa vaihtamalla ja rentoutusharjoituksia tekemällä voi vaikuttaa verenkiertoon. Työtä tulisi tauottaa puolen tunnin välein, Selkäliiton järjestö- ja liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen neuvoo.

Pitkään jatkunut yhtäjaksoinen istuminen huonossa asennossa kuormittaa niskahartiaseutua sekä alaselkää.

- Toistuva pään etukumara asento kuormittaa kaularankaa, lyhentää ja kiristää niskan koukistajalihaksia sekä venyttää niskan ojentajalihaksia. Kaularangan huonot asennot aiheuttavat usein päänsärkyä, niskakipua sekä yläraajojen kipua ja puutumista. Yläselän ollessa pyöristyneenä myös alaselkä pyöristyy, mikä kuormittaa selkärangan lisäksi selän tuki- ja lihaskudosta, Hanna Kääriäinen Selkäliitosta kertoo.

Viisi vinkkiä etätyöskentelyyn kotona

1. Työpöytä: Tarkista, että työpöytä on riittävän iso ja sopivalla korkeudella. Korkeus on hyvä, kun hartiat pysyvät rentoina ja kyynärvarret lepäävät noin 90 asteen kulmassa.
  2. Työskentelyvälineet: Jos työskentelet kannettavalla tietokoneella, työpöydälle on hyvä sijoittaa lisänäyttö, näppäimistö ja hiiri. Hartiaseudun toispuolista kuormitusta voi helpottaa, kun opettelee käyttämään hiirtä molemmilla käsillä, rullahiiri on myös hyvä vaihtoehto. Huomioi riittävä valaistus.
  3. Työtuoli: Hyvä työtuoli tukee selkää ja auttaa pitämään selän ryhdin luonnollisena. Käytä säädettävää työtuolia ja muista myös hyödyntää tuolin säätömahdollisuuksia. Käytä tarvittaessa apuna erillistä alaselkätukea ja jalkatukea.
  4. Tauotus: Muista pitää taukoja säännöllisesti. Nouse jaloittelemaan puolen tunnin välein tai tee taukojumppaa.
  5. Liikunta: Lähde työajan päätyttyä liikkeelle, jotta tuki- ja liikuntaelimistö palautuu istumisen tuottamasta yksipuolisesta ja staattisesta kuormituksesta.

Lue lisää etä- ja mobiilityöskentelystä sekä hyvästä ergonomiasta Selkäliiton Selkäkanavalta

järjestö- ja liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen, puh. 040 553 1941, hanna.kaariainen(a)selkaliitto.fi

Facebook: Selkakanava

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni.

Kuva: Riitta Supperi/Keksi