Liikuta selkääsi – Selkäviikolla maksuttomia tapahtumia selkäyhdistyksissä

Mediatiedote 16.10.2017

Tänään 16. lokakuuta vietettävä maailman selkäpäivä aloittaa valtakunnallisen selkäviikon. Selkäviikon tämän vuoden teema on ”Liikuta selkääsi”. Teemalla halutaan kiinnittää huomiota liikkumisen merkitykseen selän terveydessä ja selkävaivojen ehkäisyssä.

Selkä tarvitsee liikettä pysyäkseen toimintakuntoisena ja terveenä. Tutkimusten mukaan monipuolinen ja säännöllinen liikunta suojaa selkävaivoilta. Mielihyvää tuottava liikunta myös lievittää selkäkipua.

– Selkäkipuisen kannattaa kokeilla eri lajeja ja löytää itselleen sopivin tapa liikkua. Selälle ystävällisiä lajeja ovat esimerkiksi jooga, kävely sauvoilla tai ilman, pyöräily, uinti ja vesijumppa. Myös arkiliikuntaa on tärkeää, kuten kävely kauppaan tai kevyiden pihatöiden tekeminen, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Lisätietoja selälle sopivista liikuntalajeista löytyy Selkäliiton Selkäkanavalta.

Ilmaisia yleisötapahtumia selkäyhdistyksissä

Paikalliset selkäyhdistykset liikuttavat viikoittain noin paria tuhatta ihmistä liikuntaryhmissään. Niissä harjoittelu on turvallista, sillä ohjaajina toimivat fysioterapeutit tai liikunta-alan ammattilaiset. Suosituimpia liikuntamuotoja yhdistyksissä ovat vesiliikunta, selkäjumppa ja kuntosali.

Selkäviikolla selkäyhdistykset eri puolilla Suomea järjestävät maksuttomia ja kaikille avoimia tapahtumia, esimerkiksi luentoja ja lajikokeiluja.

Tietoa yhdistysten tapahtumista on koottu Selkäliiton Selkäviikko-sivulle

Jaa kuvasi ja tarinasi somessa

Selkäviikkoon ja maailman selkäpäivään voi osallistua myös sosiaalisessa mediassa. Oman tapahtumansa, selkätarinansa tai -kuvansa voi jakaa aihetunnisteilla #selkäviikko ja #maailmanselkäpäivä. Maailman selkäpäivän kansainväliset hashtagit ovat #WSD2017 ja #YourBackInAction.

Selkäfaktoja

• Jopa neljä viidestä kärsii selkäkivuista jossain vaiheessa elämäänsä.
  • Selkäkipujen esiintyvyys on kasvanut 2000-luvulla. Kivut ovat yleistyneet sekä miehillä että naisilla, eniten 30–54-vuotiailla naisilla.
  • Vuonna 2016 sairauspäivärahakausi alkoi todennäköisimmin tuki- ja liikuntaelinsairauden takia (30 %), yleisimpiä olivat selkäsairaudet.
  • Viime vuonna Kela maksoi sairauspäivärahoja selkäsairauksien takia noin 103 miljoonaa euroa, korvattuja päiviä oli yli 1,7 miljoonaa.

Selkäliitto ry, toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla(a)selkaliitto.fi

Facebook: Selkakanava

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni.